Thursday, February 9, 2012

Kes Hilmi di Tangkap: Cuma Berita PALSU??


Kuala Lumpur: Polis Diraja Malaysia (PDRM) masih belum menerima pengesahan daripada polis Indonesia mengenai penahanan Azmin Hilmi, bekas teman lelaki Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Lanjan, Elizabeth Wong, yang disyaki terbabit menyebar gambar bogel wanita itu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah, berkata Kepolisan Negara Republik Indonesia (POLRI) masih belum mengesahkan penahanan lelaki itu yang didakwa dilakukan oleh pihak berkuasa Batam, Indonesia, Jumaat lalu.

"Setakat ini masih belum ada pengesahan daripada pihak Indonesia mengenai tangkapan tersebut. Hilmi masih dikehendaki polis Kuala Lumpur untuk bantu siasatan kes membabitkan Elizabeth Wong," katanya menerusi khidmat pesanan ringkas.

Ku berkata, sekiranya benar lelaki yang dikehendaki PDRM sejak 2009 itu ditahan, PDRM akan berurusan dengan POLRI melalui saluran tertentu.

Akhbar tempatan hari ini melaporkan lelaki berusia 37 tahun itu ditahan pihak berkuasa Batam, Indonesia ketika dia cuba memperbaharui pasport dengan menggunakan kad identiti dan sijil lahir palsu di Jabatan Imigresen Batam.

Pemeriksaan lanjut pihak berkuasa Indonesia terhadap lelaki itu kemudian mendapati dia warga Malaysia dan mendakwa dirinya adalah anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Pada Februari 2009, Hilmi yang juga bekas pembantu seorang pemimpin politik PKR di Selangor, diburu bagi menyelesaikan kontroversi penyebaran gambar bogel Wong yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Selangor.

Bagaimanapun, Hilmi yang ketika itu tinggal di Jalan 4H, Ampang Jaya, Selangor gagal dikesan kerana menghilangkan diri ke luar negara selepas terbongkarnya skandal itu. - BERNAMA

BERITA YANG TERSIAR SEMALAM DI AKHBAR

Kekasih Lenjan Eli Wong, Helmi Sah Ditahan Di Indonesia

Polis Diraja Malaysia (PDRM) semalam mengesahkan seorang pemuda rakyat Malaysia yang ditahan di Batam, Indonesia Jumaat lalu adalah individu sama yang dicari polis bagi membantu siasatan berhubung penyebaran gambar bogel Elizabeth Wong.

Lelaki yang sebelum ini dikenali sebagai Hilmi dan menetap di Ampang, Selangor itu menjadi buruan polis sejak tahun 2009 selepas tersebarnya gambar-gambar bogel Elizabeth di Internet pada 2009.

Elizabeth ialah Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Selangor dan juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Parti Keadilan Rakyat (PKR) kawasan Bukit Lanjan.

Hilmi atau Azmin Hilmi didakwa bekas teman lelaki ahli politik wanita itu.

Satu sumber berkata, PDRM dimaklumkan bahawa lelaki bernama Azmin Helmi, 37, yang ditahan oleh pihak berkuasa Batam, Indonesia atas kesalahan memiliki dokumen palsu adalah Hilmi iaitu individu sama dicari polis Malaysia sejak tiga tahun lalu.

"Ya (adalah Hilmi). Dia sah telah ditahan di Batam Sentral, Indonesia.

"Bagi membawa Hilmi pulang bagi siasatan berhubung penyebaran gambar bogel Elizabeth, ia akan memakan masa. Kita akan bekerjasama dengan pihak polis Indonesia untuk tujuan itu," kata sumber itu kepada Kosmo! di sini semalam.

Pada Februari 2009, Hilmi yang merupakan bekas pembantu seorang pemimpin politik Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Selangor diburu bagi menyelesaikan kontroversi penyebaran gambar bogel Elizabeth.

Bagaimanapun, Hilmi yang ketika itu tinggal di alamat Jalan 4H, Ampang Jaya, Selangor gagal dikesan kerana menghilangkan diri keluar negara ekoran terbongkarnya skandal itu.

Hilmi dicari bagi membantu siasatan berhubung penyebaran gambar-gambar bogel Elizabeth di Internet.

Maklumat terakhir yang pernah disiarkan akhbar-akhbar tempatan ialah Hilmi didakwa bersembunyi di Indonesia.

Pada 17 Februari 2009, negara digemparkan dengan penyebaran gambar bogel Elizabeth. Difahamkan, gambar-gambar dari pelbagai sudut itu diambil tanpa pengetahuan mangsa menggunakan telefon bimbit ketika dia tidur di rumahnya.

Gambar-gambar tersebut disahkan Elizabeth sebagai gambar-gambar dirinya. -kosmo

S’gor teliti laporan ‘lelaki PKR’ ditahan di Indonesia

Perkara ini juga akan dibawa ke Mesyuarat Biro Politik PKR pada Rabu ini.

SHAH ALAM: Selangor sedang meneliti laporan penahanan lelaki yang dikaitkan dengan PKR di Indonesia.

Kerajaan negeri akan bertindak jika ia memberi implikasi kepada kerajaan, pemimpin dan pentadbiran negeri Selangor, kata sekretariat akhbar pejabat menteri besar .

Perkara ini juga akan dibawa ke Mesyuarat Biro Politik PKR pada Rabu ini dan sebarang keputusan akan diumumkan kepada rakyat dengan kadar segera.

“Kerajaan negeri berpendirian bahawa adalah tidak beretika jika terdapat sebarang cubaan daripada pihak-pihak tertentu untuk menyalahguna isu ini bagi mempertikaikan kredibiliti seseorang individu.

“Kerajaan negeri menyeru rakyat supaya tidak mengizinkan politik kotor dan serangan peribadi digunakan untuk mengalih pandangan terhadap agenda utama erajaan negeri yang mentadbir secara telus, berkesan dan efektif yang diterapkan dalam program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES). -FMT

Ulasan GB

Nampaknya masyarakat terus diperdaya oleh kumpulan media arus perdana dengan berita yang belum disahkan tetapi media berkenaan dengan beraninya menyatakan bahawa kononnya berita itu disahkan oleh PDRM.

Berita "palsu" berkenaan terus menjadi paparan blog-blog pro UMNO, untuk menimbulkan suasana huru-hara dengan cara mengembar-gemburkan secara berlebih-lebihan SEDANGKAN KINI PDRM sendiri menyatakan bahawa "PDRM masih belum menerima pengesahan daripada polis Indonesia mengenai penahanan Azmin Hilmi".

Persoalan kini, mengapa laporan-laporan palsu oleh akhbar media arus perdana dan blog-blog pro-UMNO yang menggunakan nama PDRM itu tidak dikenakan tindakan? Tidakkah sepatutnya wartawan akhbar berkenaan ditahan kerana menggunakan nama PDRM secara tidak betul di dalam laporannya? Jika benar ada polis Malaysia mengesahkan penahanan Azmin Hilmi seperti dilaporkan oleh akhbar tersebut, siapa polis berkenaan?

Setidak-tidaknya katakanlah nanti berita itu benar sekalipun, namun penggunaan nama PDRM untuk mengesahkan sesuatu yang BELUM SAH adalah tidak wajar samasekali.

Sesungguhnya media arus perdana dan blog-blog pro-UMNO telah menjadi liabiliti kepada pihak keselamatan negara, tetapi terus didiam dan dibiarkan. Rakyat tertanya-tanya - bila lagi polis dan pihak KDN boleh bersikap professional dan tidak berat sebelah di dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular