Sunday, February 19, 2012

Hutang kerajaan Malaysia semakin parah

KUALA LUMPUR, 18 FEB – Hutang kerajaan UMNO-Barisan Nasional sekarang adalalh sebanyak RM456 billion, tidak termasuk RM96.9 billion “liabiliti luar jangkaan”.

Sehingga kini, hutang kerajaan persekutuan telah mencecah 53.8 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berbanding 53.1 peratus pada tahun 2010 dan 44.6 peratus pada tahun 2006.

Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua berkata, pertambahan hutang – yang terpaksa dibayar oleh generasi akan datang tanpa mengira kerajaan mana yang memerintah – semakin parah.

Menurutnya, apa yang lebih membimbangkan ialah kewangan kerajaan “di luar lembaran imbangan” tidak pula dilaporkan sebagai hutang kerajaan persekutuan, seolah-olah mahu menyembunyikan kedudukan hutang yang semakin tenat.

“Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, kerajaan semakin mengeluarkan kertas hutang melalui badan-badan berkanun dan entiti dikorporatkan. Pinjaman ini adalah mendapatkan dengan jaminan yang disediakan oleh kerajaan, tetapi tidak ditunjukkan sebagai pinjaman kerajaan persekutuan,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurut beliau, pada tahun 2010, aktiviti pembiayaan “di luar lembaran imbangan” telah mencapai rekod tertinggi, iaitu RM96.9 bilion pada tahun 2010, meningkat 14.9 peratus daripada RM84.3 bilion pada tahun 2009.

“Ini adalah pinjaman yang telah diambil dengan jaminan kerajaan, di mana kerajaan bertanggungjawab untuk membayar sekiranya peminjam gagal untuk menyelesaikan hutang.

“Sebagai contoh, jika Yayasan Wilayah Persekutuan tidak dapat membayar balik yang dicadangkan RM300 juta pinjaman daripada KWSP untuk menyediakan pembiayaan untuk pembeli rumah kos rendah, maka kerajaanlah perlu mengambil langkah untuk membuat bayaran RM300 juta kepada KWSP,” tambah beliau.

Oleh yang demikian, walau pun pinjaman ini tidak diambil oleh kerajaan, sebenarnya kerajaanlah dan ini dikenali sebagai “liabiliti luar jangka”, ujarnya.

Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara memberi contoh-contoh lain di mana kerajaan UMNO-BN gagal menangani masalah hutang:

* PTPTN dan Syarikat Prasarana Negara Bhd masing-masing berhutang RM17.0 bilion (17.5 peratus) dan RM9.1 bilion (9.4 peratus); dan kedua-duanya telah dikritik oleh Ketua Audit Negara untuk pengurusan kewangan mereka yang lemah dan ketidakmampuan mereka untuk membayar balik pinjaman.

* Syarikat Penerbangan Malaysia Bhd (RM7.0 bilion) yang ditubuhkan untuk menyelamatkan Malaysia Airlines (MAS), 1MDB (RM5.0 bilion) yang kemudiannya meminjamkan hampir semua wang kepada syarikat asing yang dipersoalkan kredibilitinya, iaitu PetroSaudi International Limited, dan SilterraBhd (RM1.0 bilion) yang telah membuat kerugian berjumlah RM2 bilion sehingga hari ini.

“Apa yang juga menarik adalah fakta bahawa pinjaman Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) yang dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary juga menerima jaminan kerajaan. Hutang dijamin kerajaan ini juga telah meningkat dari RM715 juta pada 2009 kepada RM1.275 bilion pada 2010.

“Malaysia tidak perlu menunggu untuk krisis kewangan seperti yang berlaku di Greece sebelum cuba untuk membuat reformasi kewangan sektor awam. Dengan kadar hutang yang semakin meningkat, negara kita sedang menjunam ke arah bencana kewangan,” tambah beliau.

Had hutang tidak dipedulikan kerajaan UMNO-BN

Pua juga mempertikaikan tentang kewujudan undang-undang had pinjaman kerajaan persekutuan kerana ia tidak dipedulikan dan dilanggar sesuka harti oleh kerajaan UMNO-BN.

Menurutnya, Akta Pinjaman (Tempatan) 1959 dan Akta Pembiayaan Kerajaan 1983 telah menetapkan bahawa had hutang kerajaan persekutuan berbanding dengan KDNK adalah 55 peratus, sebagaimana yang ditentukan oleh Kementerian Kewangan.

Katanya, “siling pinjaman berkanun” sebenarnya telah dinaikkan beberapa kali oleh kerajaan UMNO-BN sepanjang dekad yang lalu untuk “menghalalkan” tahap hutang kerajaan persekutuan yang telah meningkat pada yang lebih cepat kadar berbanding KDNK Malaysia.

“Siling pinjaman berkanun 55 peratus hanya berkuat kuasa pada Julai 2009 dengan perintah Menteri Kewangan II Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah. Sebelum had disemak, had itu ditetapkan pada 45 peratus pada Jun 2008, hampir 13 bulan selepas Menteri Kewangan II, Tan Sri Nor Md Yakcop,” ujarnya.

Lima tahun sebelum itu, had itu dinaikan kepada 40 peratus pada April 2003 oleh Menteri Kewangan II ketika itu Datuk Seri Jamaludin Jarjis.

Pua menjelaskan, dalam masa enam tahun sahaja, siling pinjaman berkanun telah dinaikkan sebanyak 15 peratus daripada KDNK.

“Soalnya ialah jika siling berulang kali dinaikan dengan sesuka hati, mengapa kerajaan perlu menetapkan had pada mulanya?

“Kerajaan-kerajaan seluruh dunia, terutama di negara-negara maju seperti United Kingdom dan Jerman, kini telah mengubah undang-undang mereka untuk memastikan hutang dan liabiliti luar jangka akan dimasukkan ke dalam penyata kewangan kerajaan untuk memastikan ketelusan dan akauntabiliti kewangan.

“Ini adalah untuk mengelakkan krisis kewangan yang telah menyelubungi Eropah 2 tahun yang lalu,” katanya. – Roketkini.com

http://azmieyusoff.blogspot.com/2012/02/hutang-kerajaan-malaysia-semakin-parah.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular