Monday, December 5, 2011

Mukhriz yang ‘tidak berotak’ mengeluarkan teori ‘kuasa asing’ lama ayahnya

Mukhriz yang ‘tidak berotak’ mengeluarkan teori ‘kuasa asing’ lama ayahnya Timbalan Menteri Perdagangan Mukhriz Mahathir diserang bertubi-tubi selepas memberitahu kongres Umno bahawa Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat bekerja dengan "kuasa-kuasa asing" bagi perlawanan di Malaysia.

"Mukhriz meracau tidak padan bagi seorang timbalan menteri. Beliau seolah-olah mengikut tabiat bapanya untuk menimbulkan dalam fikiran komplot tidak masuk akal dan tidak wujud. Beliau tidak mendatangkan sebarang bukti bagi membuktikan fitnah beliau terhadap Pakatan Rakyat," Naib Presiden PKR N Surendran memberitahu Malaysia Chronicle.

"Seperti bapanya, dia adalah pembohong yang jelas. Malah, parti Umno adalah satu ancaman kepada kebebasan semua rakyat Malaysia dan merompak sumber Negara melalui rasuah dan kronisme. Umno adalah seperti kanser yang melemahkan dan perlahan-lahan membunuh negara ini. Mereka mesti dihentikan. "

Bayang pucat

Memanggil Anwar "terdesak", Mukhriz menuduh pembangkang menggunakan demonstrasi jalanan untuk bersubahat terhadap BN. Seperti yang dikatakan Surendran, Mukhriz tidak menawarkan bukti, tetapi itu tidak menghalangnya daripada memanggil Pakatan "alat baru" bagi kuasa-kuasa asing yang tidak dinamakan.

"Sama ada anda sedar atau tidak, pihak pembangkang adalah alat yang barubagi kuasa-kuasa asing. Pembangkang mendapat banyak pembiayaan dan banyak lagi bantuan-bantuan lain untuk mencapai matlamat mereka yang mereka telah cipta sebagai perubahan rejim. Soalan saya ialah, adakah kita akan membenarkan era baru penjajahan berlaku di sini? " Mukhriz memberitahu para perwakilan yang menghadiri kongres pada hari Khamis.

Tetapi tidak ada sambutan bisikan atau kekaguman. Ahli-ahli Umno dan rakyat Malaysia telah mendengar baris ini terlalu kerap sebelum ini. Mahathir akan melabelkan sesiapa yang berada di dalam rekod teruknya sebagai sekumpulan dengan sama ada Amerika Syarikat atau Israel atau kedua-duanya.

Bagi Mukhriz, bayangan pucat autoritarian dan Machiavelli bapanya, sikap yang sama tidak mengejutkan. Ia hanya mengesahkan pandangan ramai yang menghina beliau tiada apa-apa tanpa bapanya.

"Dia tidak mempunyai fikiran sendiri atau idea-idea baru bagaimana untuk membawa Umno ke hadapan. Dia hanya boleh meminjam dari bapanya dan timbul cakap-cakap bahawa bapanya mahu untuk menolak Najib bagi memihak kepada Muhyiddin (Yassin,Timbalan Presiden Umno) supaya Mukhriz boleh bergerak lebih dekat dengan kerusiPerdana Menteri, "naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

"Ini masa depan sedih yang menanti ahli-ahli Umno, mereka tidak akan mampu untuk mendapatkan seorang pemimpin baru yang berkaliber. Tiada darah baru yang boleh membawa parti ke hadapan. Hanya kasut lama yang akan membuli dan menakut-nakutkan mereka sepanjang jalan."

Menyiapkan dirinya bagi jawatan Ketua Pemuda?

Mukhriz dalam pemilihan dalaman 2009 Umno telah kehilangan jawatan Ketua Pemuda ke saingan sengitnya Khairy Jamaluddin. Walaupun kegagalan untuk mendapatkan sokongan, Mukhriz telah dibuat timbalan menteri manakala Khairy adalah diketepikan kerana melangkah bendul yang terlalu banyak dalam Umno termasuk, Mahathir apabila Abdullah Badawi bapa mertua beliau menjadi perdana menteri.

Adalah jelas bahawa Khairy akan ditunjukkan pintu, dengan Muhyiddin sendiri mengatakan bahawa sayap Pemuda Umno telah kurang berprestasi dan tidak aktif seperti kumpulan sebelumnya.

Sama ada Khairy memilih untuk mempertahankan jawatannya atau membaca tulisan di dinding dan mengambil langkah ke tepi, ia agak pasti Mukhriz akan mendapatkannya.

Dan kali ini, dengan Mahathir yang mempunyai genggaman tangannya pada Umno -terima kasih kepada Najib yang lemah - anaknya kelihatan berkemungkinan untuk menang. Dan ini akan menjadi satu lagi hari yang menyedihkan bagi Umno, yang sudah mempunyai terlalu banyak hari sedih. Malaysia Chronicle

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular