Thursday, June 27, 2013

Blogger Milosuam Dikenakan Ikatjamin RM15,000


Kota Kinabalu: Blogger yang berpangkalan di Melaka 'Milosuam' didakwa di Mahkamah Majistret Kota Kinabalu kerana menyiarkan kenyataan bertujuan menyebabkan ketakutan orang ramai ketika pencerobohan askar Sulu.

Yusuf Al Siddique Suratman, 29, mengaku tidak bersalah terhadap penyiaran blog di bawah tajuk (Maklumat Sulit: Pendatang Asing Bakal Cetus Huru-Hara di Sabah) yang mana dia turut mendakwa 1,500 warga asing akan menyebabkan huru-hara di Sabah dengan menyiarkan dokumen yang didakwa oleh pihak polis.

Yusuf, didakwa pada Selasa di bawah Seksyen 505 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan rasa takut dan menghadapi maksimum dua tahun penjara atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Majistret Edward Paul menetapkan tarikh perbicaraan pada 22-23 Julai dan membebaskan Yusuf dengan ikat jamin RM15,000 dan seorang penjamin tempatan.

Dia juga telah diarahkan untuk menyerahkan pasportnya kepada mahkamah.

Peguam Kanan Persekutuan Jamil Aripin memberitahu mahkamah bahawa tertuduh telah didakwa di Kota Kinabalu kerana blog itu telah dibaca secara meluas di Sabah.

Peguam Yusuf Erveana Ansari berkata mereka telah memohon kepada Jabatan Peguam Negara untuk memindahkan kes itu ke Kuala Lumpur.

Terdahulu, Jamil telah membantah ikat jamin untuk Yusof atas alasan Yusuf adalah dari Semenanjung Malaysia tetapi Erveana berhujah bahawa tidak ada sebab untuk tertuduh melarikan diri dengan kesalahan kecil.

Beliau berkata bahawa Yusuf telah berkahwin pada 29 Jun dan sebagai bukan rakyat Sabah, dia perlu menghabiskan lebih banyak wang untuk perjalanan di sini. -mstar

LAPORAN SEBELUM INI

Penahanan Milo Suam cubaan sekat blogger pro Pakatan – Sivarasa
PETALING JAYA 3 MEI: Penahanan blogger pro Pakatan Rakyat, Milo Suam adalah cubaan polis untuk menyekat beliau dari terus mendedahkan maklumat sehingga tamat pilihan raya, kata Ahli Biro Politik KEADILAN, R Sivarasa.

Milo Suam atau nama sebenarnya Yusuf Al-Siddique ditahan pada 1 Mei lalu di bawah Akta Rahsia Rasmi (1972) kerana mendedahkan dokumen sulit milik polis berhubung maklumat wujud pencetus huru-hara pada 5 Mei nanti.

Melalui maklumat dalam dokumen tersebut, Milo Suam mendedahkan seramai 1,400 pendatang asing di Kota Kinabalu dan Tawau, Sabah akan membuat huru-hara pada hari mengundi.

“Kita mempersoal apa motif penahanan itu sedangkan Milo Suam ada menyebut bahawa dokumen dalam bentuk emel berantai itu belum disahihkan kebenarannya kerana ramai pihak turut menerimanya,” kata Sivarasa pada sidang media hari ini.

“Beliau (Milo Suam) juga ada menasihatkan orang ramai yang menerima e-mel itu supaya membuat pertimbangan wajar kerana ia belum disahkan benar, tetapi dengan penahanan ini, ia seolah-olah mengesahkan kebenaran maklumat dalam dokumen tersebut,” katanya lagi.

Menurut Sivarasa, punca utama penahanan itu tidak kukuh untuk membolehkan Milo Suam ditahan, justeru beliau menyifatkan penahanan itu bermotif politik demi menyekat kebebasan blogger pro Pakatan.

“Kita amat terkejut macam mana tulisan itu dijadikan alasan kukuh untuk tahan seorang blogger. Umum tahu dia menyokong Pakatan dan berpengaruh di kalangan blogger, jadi kita sifatkan penahanan ini berniat jahat,” tegasnya.

“Milo Suam sepatutnya direman sehingga hari ini, tetapi tadi kita dimaklumkan kononnya ada laporan lain terhadap beliau. Oleh itu beliau akan terus ditahan lagi, jelas sekali ada motif politik di situ,” jelasnya.

Beliau turut membidas penahanan mangsa di bawah OSA sebagai ugutan kepada kebebasan media. -KD(3/5/2013)


Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular