Tuesday, June 25, 2013

Mahasiswa Terengganu Di Mesir Bidas Kenyataan MB

http://buletinonline.net/images/stories/aberita22/KPT%20Mesir.jpg
Setinggi-tinggi kesyukuran kita panjatkan kepada kepada Allah SWT atas kurniaan Iman dan Islam serta peluang dalam melaksanakan tugas selaku hamba, selawat dan salam buat Junjungan Besar Baginda s.a.w. sebagai ikutan dan tauladan ummat sepanjang zaman, dan kaum kerabat serta para sahabat yang bersama-sama dalam medan perjuangan Islam yang penuh dengan cabaran serta mehnah dan tribulasi yang mendatang.

Sesungguhnya, saya selaku wakil pimpinan persatuan Keluarga Penuntut-Penuntut Terengganu (KPT) Mesir sesi 2012/2013 menafikan tuduhan terhadap mahasiswa Terengganu di Mesir dan melahirkan rasa kekesalan dengan ucapan Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad bin Said dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN)Terengganu kali pertama baru-baru ini.

Antara ucapan yang mengguriskan hati kami seluruh penuntut ilmu yang berada di Mesir, baik yang statusnya berwarganegara Malaysia amnya dan khusus kepada Mahasiswa/wi Terengganu dengan mengatakan bahawa sistem pembelajaran Al-Azhar adalah lemah dan juga tuduhan-tuduhan kepada Mahasiswa/wi anak Terengganu yang tidak berasas.

Firman Allah s.w.t. dalam surah Al-Hujurat ayat enam, “Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.”

Pihak KPT Mesir ingin menyatakan bahawa mahasiswa Terengganu di Mesir sedang terkehadapan dalam pelbagai bidang dan berjaya memanfaatkan ilmu yang dipelajari di Al-Azhar untuk pelbagai latar belakang masyarakat samada di Mesir mahupun di Malaysia.

Sehubungan dengan itu, KPT Mesir mengharapkan agar kerajaan negeri Terengganu dapat mempertimbangkan semula penghantaran pelajar Terengganu ke Mesir samada dalam bidang pengajian Islam mahupun Perubatan.

Selain itu, KPT Mesir yang menaungi seluruh anak-anak Terengganu di Mesir ini memohon jasa baik kerajaan negeri Terengganu dapat memberikan perhatian yang lebih baik lagi dalam aspek kebajikan dan pendidikan buat mahasiswa/wi Islam di Mesir. Walaubagaimanapun, KPT Mesir bersikap terbuka dengan apa yang dikatakan tersebut sebagai satu nasihat kasih sayang seorang ayah kepada anaknya yang inginkan kemajuan ketamadunan anak jati Terengganu itu sendiri.

“BERILMU DAN BERAMAL”
“MEMARTABAT KEILMUAN MEMIMPIN KESATUAN”

Hormat dari saya,
MOHD ZAHANI BIN ABDUL GHANI
Yang Dipertua,
Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir,
Sesi 2012/2013.


Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular