Wednesday, October 17, 2012

Menarik... Lagi Menteri Yg akan di "LEMBUKAN" kah kah kah

NOH OMAR PERLU JAWAB LA PELANGGARAN KEMENTERIAN PERTANIAN SEPERTI YG DINYATAKAN OLEH NFC...?
NFC: Siasat kementerian pertanian dulu

Pengerusi National Feedlot Corporation (NFC) Datuk Seri Mohd Salleh Ismail meminta kerajaan supaya menyiasat terlebih dahulu "pelanggaran" kementerian pertanian berhubung penangguhan pembinaan pusat sembelihan yang didakwa menyebabkan masalah ke atas projek tersebut.

Katanya, penangguhan pembinaan Pusat Penyembelihan Berkualiti Eksport (EQA) itu antara lainnya menjejaskan pengeluaran daging lembu dan menyebabkan pembinaan kemudahan berkaitan – kilang makanan ternakan dan loji biogas – tertangguh.

Selain itu ia turut menyebabkan penangguhan ke atas program pembangunan usahawan (EQA), kata Mohd Salleh lagi dalam satu kenyataan hari ini.

"NFCorp ingin menjelaskan bahawa dakwaan perlanggaran oleh NFC, yang dinafikan, perlu dikaji secara menyeluruh untuk keadilan bagi semua pihak.

"Kami menggesa peguam negara untuk bertindak adil dan tidak terpengaruh dengan hujah politik pembangkang, serta menjalankan penyiasatan berdasarkan fakta yang diusulkan oleh Ketua Audit Negara di dalam Laporan 2010 beliau," katanya.

Beliau memohon demikian bagi mengulas kenyataan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011 – bahawa kerajaan menimbang untuk mengambil tindakan sivil ke atas NFC dan mengutip semula pinjaman yang diberikan kepada syarikat tersebut.

Dalam satu wawancara dengan Malaysiakini yang disiarkan pada Februari lalu, pengarah strategi PKR Rafizi Ramli menjangkakan bahawa kerajaan akan menutup syarikat Agroscience Industries Sdn Bhd yang merupakan syarikat induk NFC.

Katanya, beliau menjangkakan demikian memandangkan kerajaan juga sebelum ini menyelamatkan syarikat seperti Renong dan Perwaja Steel.

Tambahnya, situasi itu juga mungkin berlaku memandangkan NFC enggan mengakui kegagalan mereka dan menyalahkan "kerajaan, abattoir dan kartel (daging lembu) bukan Melayu".

Dalam wawancara itu juga, beliau berkata tindakan NFC itu tidak munasabah kerana syarikat tersebut mendapat akses kepada jumlah wang yang besar dan boleh membina abattoir besar mereka sendiri.

"Mengapa mereka tidak bina abattoir besar mereka sendiri? Mereka ada RM250 juta!.." SUMBER

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular