Thursday, August 18, 2011

BABI PUN BERSYUKUR? kah kah kah


Aku tertawa besar bila membaca al-kisah yang dinukilkan oleh teman di dalam blog aku yang menggelarkan dirinya sebagai `MOSABIT'. Kisah ini menarik, cukup berkesan dan memang kena dengan puak-puak yang kerja mereka suruh rakyat bersyukur setiap masa walaupun mereka setiap masa menzalimi rakyat.

Rakyat diminta bersyukur kerana ada jalan dan tol, ada air, letrik, masjid, pusat judi, dapat bonus, dan sebagainya. Kisah dari MOSABIT ini ada maksud yang tersembunyi tentang erti `syukur';


mai sat aku ada ceghita nak khaba'kat hang... 

Dari manuscript lama yang tercatat di atas kulit kambing yang dijumpai berkurun masihi di sebuah negara "middle east". Orang yang menulis tidak dapat dikesan.



Seorang nasrani berkata, "saya amat bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan dalam bangsa nasrani. Ini kerana saya lebih mulia dari bangsa Majusi."


Seorang majusi pula berkata, "saya juga berasa amat bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan dalam bangsa Majusi. Ini kerana saya lebih mulia dari orang kafir." 

Seorang kafir pula berkata, "saya juga rasa bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan kafir. Ini kerana kafir lebih mulia dari dilahirkan sebagai anjing."
 

Anjing pula berkata, "saya juga bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan sebagai anjing. Ini kerana anjing lebih mulia dari dilahirkan sebagai babi."
 

Babi pula berkata, "saya juga bersyukur kepada Allah walaupun saya dilahirkan sebagai seekor babi. Ini kerana saya lebih mulia dari manusia yang menjadi ahli Umporno".



WFAUZDIN NS

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular