Tuesday, July 19, 2011

UnisZA tak nak tawarkan anugerah Mat Said ke?


Macam takde tokoh lain ke? Sebagai sebuah institusi pengajian tinggi yang nak dihormati menawarkan anugerah kepada tokoh yang tak ada pendirian seperti Ibrahim Ali. Seorang tokoh politik katak yang anugerah ‘Datuk’ beliau juga ditarik oleh istana Kelantan. Bahkan terkenal dengan politik lompat dari Umno-BN ke Semangat 46, melompat ke PAS dan menjadi Bebas.

Apalah sangat ketokohan perjuangan melayunya sehingga nak diberi anugerah khas melayu. Apakah Umno dah ketandusan tokoh sejak Dato Onn sehingga sekarang? Atau memang UiTM dah jadi university cap ‘kangkung’. Adakah tokoh seperti ini yang nak dijadikan idola oleh bangsa melayu. Tokoh tin kosong, yang kokok berderai-derai tetapi ekor bergelumang dengan tahi. Diharap janganlah memalukan UiTM sampai ketahap itu.

Kalau begitulah tahapnya, apakah mungkin UnisZA pulak menawarkan Anugerah Mat Said kerana meluluskan peruntukan bagi membuat kajian untuk keluarkan ‘Ubi Gadong chips’. Adakah siapa sahaja boleh diterima oleh IPTA untuk member anugerah. Asalkan ada duit boleh saja? Adakah UiTM takde duit sangat ke? Janganlah dicemarkan nama UiTM yang gah itu ataupun memalitkan arang dimuka para pensyarah yang bijak pandai di Universiti tersebut. - ustsaifulbahri
UiTM tawar Anugerah Ibrahim Ali untuk pelajar


Sebuah universiti tempatan membuka pencalonan bagi Anugerah Ibrahim Ali kepada pelajar yang membuktikan komitmen dan sumbangan mereka dalam memartabatkan bangsa Melayu.


Institut Pemikiran dan Kepimpinan Melayu (Impak) UiTM memuatkan butiran terperinci anugerah berkenaan yang menawarkan RM5,000 yang ditaja oleh presiden PERKASA itu sendiri.


Idea anugerah ini datang daripada Ibrahim sendiri pada forum perpaduan yang dianjurkan oleh Impak. Selain mesti mempunyai prisip yang jelas dan konsisten, pelajar UiTM yang layak memohon juga mesti mematuhi beberapa kriteria yang ditetapkan beliau. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular