Saturday, July 16, 2011

Seorang pemimpin ditangkap...

Layakkah orang dalam gambar  menangkap Tuan Guru. Apabila Hj Hadi ditangkap semasa Bersih 2.0, namanya keluar dalam hampir semua media termasuk akhbar seluruh dunia termasuk negeri China, Eropah, Arab, Afrika dan USA.

Mengapa ianya dikenali diperingkat antara bangsa tetapi tidak dikenali oleh segelintir rakyat Malaysia sendiri.
Walaupun terdapat ribuan koleksi kuliah agama yang merangkumi pelbagai tajuk dan kitab serta pelbagai buku yang telah ditulisnya mungkin ada yang tidak pernah membacanya kerana budaya mencari ilmu agak kurang bagi setengah orang.

Haji Hadi adalah salah seorang dari alim ulama dalam dunia Islam yang akan dipanggil apabila dunia Islam menghadapi masaalah selain dari persidangan tahunan.

Contohnya apabila Iraq menyerang Kuwait dan kemudiannya Iraq dikalahkan Amerika dengan bantuan Saudi (tapi Saddam masih berkuasa), Haji Hadi adalah salah seorang yang dipanggil untuk berbincang.

Sewaktu berbincang untuk menentukan adakah Saudi yang bersalah kerana bersubahat dengan Amerika atau Iraq yang bersalah, telah berlaku satu bentuk layanan yang amat istimewa bagi Haji Hadi yang tidak pernah dialaminya sebelum itu.

Selesai muzakarah di Baghdad, walau pun telah ada kapal terbang yang akan membawa kedestinasi seterusnya iaitu Arab Saudi, raja Arab Saudi telah menghantar jet peribadinya yang sedia menunggu untuk membawanya ke Arab Saudi. Itulah pengalamannya menaiki jet raja Saudi yang terkenal dengan kemewahannya.

Bila tiba di Arab Saudi, ia disambut seperti tetamu Negara dan dibawa kesebuah hotel. Walau pun ia hanya seorang diri ia telah diberi lima buah bilik suite yang di khaskan untuk pemimpin Negara.



GAMBAR rumah Hj. Hadi. 'Diberanda itulah saya berbual dengannya - Penulis'.
Saya pernah berkesempatan berbual dengannya diberanda luar rumahnya selepas PRK Pengkalan Pasir, ia beritahu terpaksa meninggalkan kempen kerana terpaksa berlepas ke Jordan untuk menghadiri satu persidangan.

Tetapi siapakah dia apabila melihat rumah kediamannya walaupun pernah menjadi Menteri Besar selama satu penggal.

Ramai yang mengejek bahawa apa yang diperoleh oleh pemimpin dan pengikut Pas dalam perhimpunan Bersih 2.0.

Jawabnya ialah habuan akhirat. Habuan akhirat yang tinggi kategorinya amalah sukar diperoleh. Berpandukan nas-nas ulama menganggarkan hanya 70,000 orang dari berbilion umat Islam akan masuk syurga tanpa hisab dan selebihnya terpaksa mengharungi tempoh perbicaraan yang maha panjang.

Menyedari hal ini, ilmu Islam telah dipelajari dan dikaji dengan bersungguh-sunguh. Apabila lapuran menyebut terdapat RM 889 bilions wang telah dibawa keluar dari Malaysia secara haram, tentulah wujud penyelewengan dalam pemerintahan Negara. Oleh itu satu perubahan kearah kebaikan perlu dilakukan. -TKO - 
Oleh: hidup_akhirat

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular