Friday, March 8, 2013

ULANGKAJI - FAKTA UNTUK AHLI-AHLI UMNO ! BACA !


Tunku Abdul Rahman :
"Saya memimpin orang-orang Melayu apabila Dato Onn mahu menukar perlembagaan Umno untuk membuka pintu kepada rakyat Malaya yang lain. Saya dipilih untuk menggantikan Dato Onn.
Apabila Dato Onn keluar dari Umno, Dato Onn sendiri memberitahu saya " Inilah orang yang paling layak untuk memimpin Umno kerana Umno dilahirkan di istana dan sekarang ianya dipimpin oleh kerabat Istana."

Dato onn tidak menggunakan kuasanya untuk terus memimpin Umno walaupun dia memegang tampuk kuasa pada masa itu. Dia sedar bahawa sekiranya dia terus memimpin Umno, perpaduan Melayu itu akan pecah. Dia berundur. Apa yang penting baginya ialah Orang Melayu kekal kuat dan bersatu. Dato Onn berundur secara terhormat.

Selepas saya, Tun Razak menjadi Presiden Umno. Masa berubah. Keadaan politik juga berubah. Perikatan ditukarkan menjadi Barisan Nasional dan membuka pintu kepada beberapa parti politik lain. Umno kekal kuat dan bersatu. Rakan-rakan kami bertambah apabila parti-parti politik dari Sabah menyertai kami untuk kepentingan negara.

Tun razak digantikan dengan Tun Hussein Onn. Keahlian Umno bertambah, begitu juga keahlian Barisan Nasional. Kemudian datang orang yang bernama Dr. Mahathir yang dilantik oleh Tun Hussein Onn untuk menggantikannya. Tidak ada perubahan diperingkat awal. Tetapi tidak lama selepas berkuasa, dengan perlahan dia mengubah perlembagaan negara dan undang-undang untuk memperkuatkan kuasanya. Ini telah menimbulkan rasa kekecewaan dikalangan ahli dan menyebabkan mereka marah".

Dalam Perhimpunan Agung Umno 1987, Dr. Mahathir hampir-hampir tewas dalam jawatan Presiden. Oleh kerana terdapat beberapa cawangan yang tidak berdaftar turut menghantar perwakilan ke Perhimpunan, keputusan pemilihan diisytiharkan tidak sah. Apa yang sepatutnya dilakukan oleh Dr. Mahathir ialah mengadakan pemilihan semula dan membetulkan keadaan.

Tetapi dia enggan melakukanya kerana takut kalah dalam pemilihan sekiranya diadakan pemilihan baru. dia lari dan menubuhkan satu parti baru yang didaftarkan sebagai "Umno Baru". Dia melantik dirinya sebagai Presiden. Dia mempunyai hak untuk melantik Ahli Majlis Tertinggi, Ketua Wanita dan Ketua Pemuda Umno. Dan dia juga mempunyai kuasa untuk melantik Ketua Bahagian.

Sekarang, bagaimana seseorang itu boleh membandingkan diantara Umno Asal dengan Umno Baru?

Mereka yang menentang tindakan Mahahtir ini disingkir dan tidak dibenarkan menyertai Umno Baru. Pemimpin pembangkang ditangkap dibawah ISA. Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas disingkir. Apabila lima Hakim Mahkamah Persekutuan tidak bersetuju dengan tindakanya, mereka digantung. Tiga diambil semula tetapi dua disingkir.

Tindakan terhadap Ketua Hakim Negara dan Hakim Mahkamah Persekutuan ini merupakan tindakan yang paling biadap yang pernah dilakukan dalam sejarah negara.

Dato Abdullah Badawi, Naib Presiden Umno Baru, dalam ucapanya di Taman Maju, Parit Raja, yang disiarkan dalam The Star bertarikh 12 Oktober 1988, memberitahu bahawa perubahan ini memberikankuasa penuh kepada orang Melayu untuk memerintah Malaysia.

Hakikatnya, kita sudahpun mempunyai kuasa penuh untuk mentadbir kesemuanya termasuk pertahanan dan keselamatan negara, kecuali ekonomi dimana ianya didalam genggaman orang lain. Sekiranya kita menggunakan kekerasan dan penguasaan terhadap perniagaan, ekonomi kita akan terjejas. Kita perlu berkongsi dan bekerjasama dengan rakan niaga dari seluruh kaum dan peringkat untuk kepentingan ekonomi dan kesejahteraan negara.

Kuasa yang diperolehi oleh Umno Baru adalah untuk kepentingansebilangan pemimpin Melayu, manakala selebihnya terpinggir. apabila orang-orang Bukan Melayu tidak dibenarkan melakukan aktiviti perniagaan disini, negara kita akan menjadi mundur.

Akhirnya, kita tidak mempunyai wang untuk membangunkan negara untuk kepentingan rakyat. Malah, sekarang ini, Kerajaan Malaysia menghadapi hutang luar yang tinggi. Golongan berpendapatan rendah mengalami kesukaran, tiada kenaikan gaji tetapi harga barangan kian meningkat.

Saya masih ingat cerita anjing dengan bayang-bayang. Ketika melintas titi, anjing tersebut melihat kedalam air dan melihat seekor anjing yang lain sedang menggonggong tulang – yang sebenarnya hanyalah bayang-bayang. Tetapi oleh kerana tamak, dia membuka mulut untuk merampas "tulang" didalam mulut anjing yang didalam air dan akhirnya kehilangan tulang yang digonggongnya.

Pengajaran yang diperolehi dari cerita ini ialah, sikap tamak itu akan merugikan kita semua. Kita harus berwaspada dengan seseorang yang tamak yang mahu merampas semua yanga da dinegara ini untuk memuaskan hawa nafsunya.

Dia mengatakan ini semua adalah untuk orang Melayu tetapi hakikatnya adalah untuk dirinya. Apabila negara ini mencapai kemerdekaan, kita berkuasa dengan kerjasama kaum-kaum yang lain. Kita mampu mengurus negara kita sendiri. Kita tidak perlu tamak dan merampas seluruh kekayaan negara.

Seperti kata pepatah Melayu, "Perutnya masih penuh, tetapi masih mahu merampas hak orang lain." Kita perlu bersikap adil terhadap orang lain dan hidup dalam persefahaman diantara semua kaum dinegara ini kerana hanya itu caranya kita boleh menjamin keamanan dan kesejahteraan.

Oleh itu, kita perlu megambil alih pemerintahan negara ini, menghidupkan kembali Umno Asal dan kembali ke sistem Demokrasi Berparlimen. Semua kuasa ditangan rakyat, sekiranya rakyat menggunakan kuasa itu dengan waras. Kesepaduan ini hanya boleh dicapai melalui Umno, Umno yang Asal, Bukan Umno baru–atau pun Umno Dr. Mahathir."

Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj
(8 Februari 1903 - 6 Disember 1990)
(Mantan Presiden UMNO, Perdana Menteri Malaysia pertama
sejak kemerdekaan pada tahun 1957 sehingga 1970.)

SUMBER

"Segala pertempuran ditangguhkan sehingga selepas pilihan raya" .. Klik SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular