Monday, March 4, 2013

Sultan Sulu : Penceroboh Sabah ibarat isytihar perang.. Kami mahu sidang Parlimen Tergempar

Kronologi Lahad Datu
SHAH ALAM - Pasukan keselamatan negara perlu bertindak tegas terhadap sekumpulan penceroboh di Lahad Datu yang dilihat mengancam keselamatan negara.

Kronologi Lahad Datu
Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Eh-wal Antarabangsa Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak berkata, Sabah adalah sebuah wilayah Malaysia.

Oleh itu, pasukan keselamatan mesti mempertahankan kedaulatan negara daripada sebarang ancaman pihak asing.
Penceroboh Sabah ibarat isytihar perang
Katanya, pencerobohan sekumpulan orang yang dikatakan sebagai tentera kerajaan kesultanan Sulu itu adalah satu pencabulan ke atas Malaysia.

“Kerajaan dan pasukan keselamatan negara sudah beri amaran, masa dan peluang berunding agar berundur, tetapi berlaku ketegangan hingga korbankan anggota keselamatan kita.

“Mereka ini ibarat isytiharkan perang ke atas negara kita. Justeru kita tidak boleh biarkan keselamatan, nyawa dan negara berada dalam situasi bahaya,” katanya.

Mustafa berkata, sebagai negara berdaulat dan merdeka, pasukan keselamatan mesti mempertahan maruah negara dengan apa cara sekali pun.

“Mana-mana negara pun pasti akan mengambil tindakan tegas sekiranya situasi seperti ini berlaku. Ini bukan lagi soal kemanusiaan, tetapi soal keselamatan dan ancaman terhadap negara.

Menurutnya, mana-mana pihak pun tidak boleh mengecam tindakan keras yang dikenakan terhadap penceroboh demi mempertahankan maruah negara.

“Sekiranya wujud kecaman terhadap tindakan keras pihak keselamatan, mereka adalah golongan tidak patriotik dan tidak layak menjadi warga Malaysia.

Mustafa berkata, situasi sebenar yang berlaku perlu dijelaskan kepada orang ramai supaya mereka faham dan tidak ada yang cuba mempolitikkan insiden tersebut.
Kronologi Lahad Datu

Sidang Parlimen elak sumber tidak rasmi
KUALA LUMPUR: PAS sekali lagi mendesak agar sidang Parlimen diadakan segera bagi memberikan maklumat rasmi kepada rakyat.
"Selagi persidangan khas ini, rakyat terdedah dengan pelbagai sumber tidak rasmi," kata Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Penerangan PAS Pusat dalam kenyataannya hari ini.

Malam tadi, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar mengumumkan enam anggota polis terbunuh dalam satu serang hendap di Semporna.

Anggota keselamatan negara yang terkorban dalam kejadian itu ialah:

1. Superitenden Ibrahim Lebar - Cawangan Khas, Bukit Aman

2. ASP Michael Padel - Cawangan Khas, Ibu Pejabat Daerah (IPD) Semporna

3. Sarjan Baharin Hamit - Cawangan Khas, Ibu Pejabat Kontingen (IPK) Sabah

4. Sarjan Aziz Sarikun - Batalion 14, Pasukan Gerakan Am (PGA) Tawau

5. Koperal Salam Togiran - IPD Tawau

6. Lans Koperal Mohd Azrul Tukiran - Batalion 14, PGA Tawau

Sehubungan itu PAS merakam ucapan takziah di atas kematian enam anggota polis dalam kejadian serangan hendap oleh penceroboh di Sempourna, Sabah, kata Tuan Ibrahim (gambar).

Kejadian malang ini, kata beliau, sesuatu yang mendukacitakan dalam usaha pelbagai pihak untuk mengelak pertumpahan darah di sana.

Antaranya pelbagai usaha dibuat bagi mencari jalan agar mereka boleh meninggalkan negara ini secara aman.

Namun serangan hendap pasukan penceroboh mengakhiri episod rundingan dan sebagai sabuah negara merdeka, Malaysia berhak untuk mempertahankan wilayahnya.

"Kepada seluruh pendokong parti, PAS mengesa ahli mendirikan solah hajat bagi mendoakan keamanan dan pencerobohan ini dapat diselesaikan segera," katanya. - Harakah

"Segala pertempuran ditangguhkan sehingga selepas pilihan raya" .. Klik SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular