Wednesday, March 6, 2013

Jika pendatang di Sabah dikumpul, memenuhi Kedah

KUALA LUMPUR: Jika kesemua pendatang Filipina yang berada di Sabah yang dikhabarkan seramai 800,000 orang itu dikumpulkan setempat, mereka memenuhi kawasan seluas negeri Kedah.

Ini kerana keluasan negeri Kedah ialah 9,500 km persegi, lebih sedikit sahaja dari 9,302.33 persegi.

Demikian ulasan blogger Oh! Rakyat, berikutnya seperti di bawah.

JIKA SEMUA PENDATANG FILIPINA DI SABAH ITU DIKUMPULKAN SETEMPAT, MEREKA BOLEH MEMENUHI KELUASAN NEGERI KEDAH
Berdasarkan census penduduk Malaysia yang dikeluarkan oleh Jabatan Satistik pada tahun 2010, jumlah penduduk ialah 28.3 juta. Peratus bukan warga negara ialah 8.2%, iaitu 2.3206 juta. Dikhabarkan terdapat seramai 800,000 orang pendatang Filipina di Sabah.

Kepadatan penduduk Malaysia ialah 86 orang bagi satu kilometer persegi. Keluasan ini termasuk sungai, tasik, hutan, bukit gunung dan lain-lain yang diperlukan untuk kehidupan manusia. Malaysia memiliki banyak kelebihan tersebut. Sudah tentu di kawasan maju kepadatan jauh lebih tinggi. Misalnya kepadatan penduduk Jepun ialah 349.66/km persegi.

Okay, kita gunakan kepadatan penduduk Malaysia sahaja untuk mengetahui berapa keluasan kawasan yang akan dipenuhi oleh pendatang (bukan warga negara) seramai 2.3206 juta itu.

Pengiraannya begini:

86 orang menduduki 1 km persegi.
800,000 orang menduduki = (1/86) x 800,000 = 9302.33 km persegi.
2,320,600 orang menduduki = (1/86) x 2,320,600 = 26983.72 km persegi.

Hasil pengiraan berdasarkan kepadatan penduduk Malaysia, inferen yang didapati adalah seperti berikut:
Jika kesemua pendatang Filipina itu dikumpulkan setempat, mereka memenuhi kawasan seluas negeri Kedah. Ini kerana keluasan negeri Kedah ialah 9,500 km persegi, lebih sedikit sahaja dari 9,302.33 persegi.

Jika kesemua pendatang di Malaysia dikumpulkan setempat, mereka memenuhi kawasan hampir seluas Negeri Sembilan (6686 km persegi) + Perak (21035 km persegi) = 27721 km persegi, lebih sedikit dari 26,983.72 km persegi.
Walau bagaimanapun jika semua pendatang itu ditempatkan di bandar, yang kepadatan penduduknya lebih tinggi, mereka boleh memenuhi seluruh Kuala Lumpur, termasuk Gombak. Ini kerana jumlah penduduk bagi kedua kawasan tersebut adalah:

Kuala Lumpur (1,674,621) + Gombak (682,226) = 2,356,847 - Lebih sedikit sahaja dari bilangan pendatang, iaitu 2,320,600 orang.

Bagi yang tidak berapa faham statistik, fikir begini sahajalah:

Bilangan pendatang di Malaysia sama dengan bilangan penduduk Kuala Lumpur dan Gombak. Ini tidak termasuk PATI.

Pada mulanya pendatang ini dialu-alukan bagi memenuhi permintaan buruh di sektor perladangan, binaan dan sebagai pembantu rumah. Tetapi kini pendatang juga giat sebagai jurujual, tukang urut, peniaga dan apa-apa sahaja di bawah bulan dan matahari!

Kini kita menghadapai implikasi kehadiran pendatang yang tidak terkawal itu.

Kalau dulu implikasinya dari sosial, kesihatan dan jenayah terhadap individu (samseng), tetapi kini telah berubah kepada jenayah terhadap negara (pengganas).

Mungkin ada yang cuba mempertahankan dasar mengambilan warga asing sebagai sumber manusia bagi memenuhi permintaan sektor swasta. Ini kerana kononnya penduduk Malaysia enggan bekerja berat. Ini adalah alasan yang dangkal.

Sudah tentu skim pulangan yang rendah nilainya tidak dapat diterima oleh warga tempatan yang perlu memenuhi kos sara hidup yang tinggi. Berbeza dengan pendatang yang menghantar upah mereka ke negara asal yang kos sara hidup rendah, pekerja tempatan harus menanggung kehidupan keluarga mereka di sini, dengan mahal.

Ternyata kita memerlukan satu dasar baru mengenai sumber manusia yang menyeluruh, yang memastikan kedatangan pendatang tanpa diundang dan tanpa izin dapat dibendung dengan berkesan; dan sekaligus menjaga kebajikan dan keselamatan rakyat dan kedaulatan Malaysia.

Ternyata penggubal dasar/undang-undang (law-makers) yang sedang memegang tampuk kerajaan sekarang gagal, bukan hanya dalam menangani masalah pendatang tanpa izin; pemegang kuasa juga gagal dalam dalam perancangan asas sumber manusianya.

Ingat! Kita belum bercakap lagi tentang Modal Insan.

Jangan keliru tentang sumber manusia (human resource) dan modal insan (human capital).

Konsep Modal Insan Pak Lah sudah lama tamat sejak Pak Lah tidak lagi menjadi PM. Sejak itu kita hanya ada entropi - keadaan yang sukar dijangka dan menjurus ke arah kemusnahan. 
-  Harakah
#UmnoBN pengkhianat negara yang sebenar!!!

"Segala pertempuran ditangguhkan sehingga selepas pilihan raya" .. Klik SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular