Thursday, June 20, 2013

SPR paksa rakyat demo depan pejabatnya

KUALA LUMPUR: Keengganan kepimpinan SPR meletak jawatan seolah-olah memaksa rakyat berhimpun di hadapan pejabat suruhanjaya itu, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.

"Setelah mengakui dakwat yang mereka dakwa kekal sebenarnya tidak kekal, sikap keras kepala kepimpinan SPR yang enggan meletak jawatan seolah-olah bersungguh-sungguh memaksa majoriti rakyat yang marah dan tidak percaya lagi kepada mereka berhimpun di hadapan pejabat suruhanjaya itu," kata beliau.

Salahuddin berkata, amat tidak wajar SPR bertindak sedemikian ketika Pakatan Rakyat sendiri memilih mengadakan perhimpunan aman Black 505 memprotes penipuan dalam pilihan raya di Padang Merbok.

Beliau meminta kepimpinan SPR menghentikan pembohongan bersiri bagi mengelakkan diri meletak jawatan secara bermaruah.

"Bertentangan dengan dakwaan (Timbalan Pengerusi SPR, Datuk) Wan Ahmad (Wan Omar) kononnya SPR telah berjaya mencapai objektif dan tidak perlu meletak jawatan, SPR terbukti gagal mengadakan pilihan raya yang bersih berikutan pengakuan (Pengerusi SPR, Tan Sri) Abdul Aziz (Yusuf) bahawa dakwat yang sebelum itu didakwa kekal sebenarnya tidak kekal," kata Salahuddin.

Dalam pengakuannya bahawa dakwat yang sebelum itu mereka dakwa kekal itu sebenarnya tidak kekal, Pengerusi SPR berkata: "Tetapi pada hari yang ditunggu-tunggu kuasa Allah lebih hebat apabila dakwat boleh hilang selepas beberapa kali dicuci, di mana silapnya?"

Salahuddin bersetuju dengan pandangan seorang lagi Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar bahawa SPR gagal mencapai matlamat mengadakan pilihan raya bersih apabila terbukti dakwat itu tidak kekal sedangkan tujuan penggunaan dakwat kekal ialah untuk memastikan pilihan raya yang bersih.

"Bukan setakat gagal mengadakan pilihan raya bersih malah SPR berbohong kerana sebelum ini Wan Ahmad sendiri menafikan dakwat kekal cuma tahan tiga hari," kata Salahuddin.

Dalam kenyataannya sebelum itu, Timbalan Pengerusi SPR itu mendakwa, pihaknya sudah melakukan ujian terhadap dakwat itu dan terbukti ia mampu bertahan dalam tempoh tujuh hari.

"Setelah berbohong, beliau marah pula kepada rakyat yang membuktikan dakwat kekal itu tidak kekal," kata Salahuddin lagi.

Wan Ahmad dilaporkan menyelar rakyat yang membasuh dakwat yang didakwa kekal itu dan seterusnya memuat naik di laman sosial.

Beliau menyifatkan perbuatan itu bertujuan menjatuhkan kredibiliti SPR. -HarakahDaily

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular