Thursday, June 20, 2013

GEMPAR : LAHAD DATU DISERANG 400 TENTERA SULU - AKHBAR FILIPINA MENIPU DAN APA MOTIFNYA?

KOTA KINABALU: Malaysia menyangkal dakwaan media Filipina mengenai berlaku pertempuran di antara pasukan keselamatan dengan kira-kira 400 tentera Sulu di daerah Lahad Datu.

Ketua Pengarah Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur (Esscom), Datuk Mohamad Mantek memberitahu The Star pada selasa bahawa dakwaan berlaku pertempuran itu adalah tidak masuk akal.

"Tiada insiden seperti itu berlaku."Tiada berlaku sebarang pencerobohan atau pergerakan sesiapa. Tiada apa-apa berlaku," katanya.

Menurut beliau, dakwaan sedemikian adalah berniat jahat dan bertujuan untuk mencetuskan huru-hara.

Mohamad berkata, polis sedang meneruskan siasatan terhadap seorang remaja perempuan berusia 14 tahun yang mendakwa diculik sekumpulan lelaki bertopeng di Kampung Tanagian, dalam Zon Tanjung Labian, Lahad Datu pada petang Isnin sebelum mereke menghilangkan diri.
Media Filipina melaporkan bahawa kira-kira 400 lelaki bersenjata Sulu bertempur dengan pasukan keselamatan Malaysia di Kampung Tungku dekat Lahad Datu pada petang Isnin.

Jurucakap kumpulan bersenjata Sulu, Abraham Idjirani mendakwa pertempuran itu dilaporkan kepadanya oleh Agbimuddin Kiram yang juga adik kepada Sultan Sulu, Jamalul Kiram.

Abraham mengakui mereka memasuki Kampung Tungku kira-kira pukul 1 petang sebelum bertembung dengan pasukan keselamatan Malaysia.

Pertembungan Baru meletus antara Malaysia, pengikut Sultan
Oleh Mike Frialde (philstar.com) | Dikemaskini 18 Jun 2013 - 03:50

MANILA, Filipina - Kira-kira 400 pejuang dan sukarelawan dalam Pasukan Keselamatan Royal (RSF) Kesultanan Sulu telah terlibat pasukan keselamatan Malaysia dalam pertempuran di Kampung Tungku di Lahad Datu, Sabah pada petang Isnin, Abraham Idjirani, jurucakap Sulu kesultanan, berkata pertempuran baru dilaporkan kepadanya oleh Agbimuddin Kiram, saudara sultan Sulu Jamalul Kiram III dan komander RSF.

Agbimuddin melaporkan bahawa pejuang RSF telah bergerak melalui DENGAN Tungku pada kira-kira 1:00 apabila mereka bertembung dengan tentera Malaysia.

"Ada pertukaran yang agak panjang api. The RSF kemudian terpaksa kembali ke pangkalan mereka di Lahad Datu," Idjirani kepada STAR.

Idjirani berkata RSF tidak mengekalkan mana-mana mangsa dalam pertempuran. Tidak ada maklumat mengenai korban di sebelah Malaysia.

"Saiz tenaga RSF yang terlibat dalam usaha itu juga akan memberi anda idea betapa besar ialah kuasa Malaysia yang pernah dihadapi. Ini hanya menunjukkan bahawa Malaysia adalah benar-benar bertekad untuk tidak melepaskan pegangannya ke atas Sabah," kata Idjirani.

Idjirani menambah bahawa pertembungan di Kampung Tungku juga disahkan oleh Hajib Mujaha Hashim, Pengerusi Majlis Perintah Islam Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro itu.

Sementara itu, kesultanan Sulu bertemu dengan wakil-wakil Bayan Muna senarai parti yang diketuai oleh Satur Ocampo untuk memanfaatkan bantuan parti dalam mendesak isu Sabah di Dewan Rakyat.

Idjirani berkata kesultanan Sulu yang diserahkan kepada Ocampo beberapa dokumen undang-undang dan sejarah memperincikan tuntutan kesultanan ke atas Sabah.

"Kami menyerahkan dokumen-dokumen ini bagi mereka untuk belajar. Ka Satur telah berjanji bahawa isu Sabah akan ditolak oleh Bayan Muna dan tujuh wakil bersekutu di Dewan Rakyat," kata Idjirani. - Sumber berita : SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular