Tuesday, June 18, 2013

Sah Kerajaan Rahsiakan Perjanjian TPP.. Kenapa?

Muka depanTPP: Kerajaan tidak dedah, hormat perjanjian
SHAH ALAM - Tindakan kerajaan tidak mendedahkan mengenai kandungan perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) yang disertai Malaysia dan 10 negara lain kerana menghormati persefahaman yang terjalin antara negara luar.

Menurut pakar ekonomi dari Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Datuk Dr Amir Hussin Baharudin, tindakan kerajaan merahsiakan kandungan perjanjian itu mungkin bagi tempoh tertentu sahaja.

“Secara taktikal strateginya sama, kalau sesuatu perkara itu didedahkan mungkin menjejaskan pihak lain.

“Ada perkara yang perlu disimpan tanpa didedahkan kepada umum, begitu juga halnya dengan perjanjian ini terutamanya melibatkan hal antarabangsa,” katanya.

Kata beliau kebanyakan perkara ada perlunya dirahsiakan kerana termaktub di dalam perjanjian, sekiranya gagal pasti akan dikenakan tindakan.

“Kita harus simpan, jangan jadi benda awam untuk penerimaan bagi perkongsian strategi, contohnya Petronas, mungkin klausa laksana tugas hanya orang-orang tertentu sahaja yang tahu,” ujarnya.

Sebelum ini Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mempersoalkan tindakan kerajaan merahsiakan kandungan TPP yang disertai Malaysia dan 10 negara lain sekiranya perjanjian itu tidak menjejaskan hak rakyat.

Beliau berkata, masih ramai orang awam dan pihak swasta tidak mengetahui hala tuju rundingan tersebut yang sudah memasuki pusingan ke-17 dan dijangka dimuktamadkan menjelang Oktober 2013

Selain itu, Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) dilaporkan turut membidas sikap tidak prihatin Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) kerana gagal memberi maklumat mengenai TPP dalam pertemuan kedua-dua pihak.

Miti adalah wakil perunding bagi Malaysia dalam rundingan TPP yang turut disertai AS, Australia, Brunei, Kanada, Chile, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura dan Vietnam.

MTEM turut mendesak kerajaan menarik diri daripada rundingan itu yang dikhuatiri memberi impak negatif kepada ekonomi, sosial dan kedaulatan negara termasuk mengubah dasar industri kecil dan sederhana dan harta intelek serta meningkatkan kos perubatan.

Miti dalam kenyataan balasnya memaklumkan butiran perjanjian itu tidak didedahkan kepada umum kerana negara terlibat terikat dengan perjanjian kerahsiaan.

Mengulas lanjut katanya, beliau yakin usaha yang dibuat kerajaan pastinya untuk kebaikan ekonomi.

“Saya yakin kerajaan lakukan demi ekonomi dan kebaikan negara, tidak perlu dipersoalkan. Kalau mendatangkan keburukan pastinya tidak diteruskan dalam perjanjian itu,” katanya.SH

TPP: Apa kerajaan sorok?

[Sinar]- MUNGKIN tidak ramai yang tahu pada ketika ini, satu rundingan perdagangan bebas (FTA) dinamakan perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) sedang diadakan antara Malaysia dan 10 negara lain, termasuk Amerika Syarikat (AS).

Perjanjian yang didakwa dijalankan penuh rahsia itu dijangka akan ditandatangani Oktober depan, dengan kehadiran Presiden AS Barack Obama di salah sebuah negara Asean.

Namun, terlalu sedikit maklumat diketahui mengenai rundingan yang telah berjalan selama 24 bulan dan hampir memasuki peringkat akhir itu.

Menurut beberapa badan bukan kerajaan (NGO), maklumat rundingan TPP bukan sahaja tidak didedahkan kepada rakyat tetapi ahli Parlimen juga tidak dimaklumkan isu ini untuk dibahaskan di Dewan Rakyat.

Pembabitan MiTi bermula dengan janji pendedahan terhad
Jumaat lepas, 14 Jun 2013, kami bertemu dengan wakil-wakil MiTi yang diketuai oleh Datuk Rebecca Sta Maria, KSU Kementerian serta salah seorang perunding utama bagi Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA), Encik J. Jaya Siri.

Perbincangan kami adalah tepat pada masanya, hanya sehari selepas dialog antara MiTi dan Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) gagal.

Walaupun kami menghargai rundingan dibuat oleh MiTi dengan pihak-pihak berkepentingan, terutamanya ahli-ahli parlimen dan pemimpin pembangkang , kita masih tidak puas hati dengan hakikat bahawa TPPA itu tidak tertakluk kepada pengawasan parlimen.

Oleh yang demikian, rakyat Malaysia berhadapan sekatan dalam memastikan bahawa hak-hak sosio-ekonomi dan kedaulatan negara dihormati dan dilindungi.

Rangka kerja undang-undang yang menyeluruh TPPA itu boleh menyebabkan undang-undang domestik tunduk dan meletakkan syarikat-syarikat multinasional di landasan yang sama kuat jika bukan sebagai kerajaan.

Banyak isu-isu telah dibawa ke hadapan dalam perbincangan, yang terdiri daripada kawalan kerajaan ke atas pasaran kewangan, penyelesaian pertikaian pelabur-negeri (ISDS), harga farmaseutikal dan perubatan, serta kebimbangan umum terhadap kurangnya ketelusan dan maklumat teks runding TPP .

Semasa dialog itu yang berlangsung sejam, perkara berikut telah dibangkitkan khususnya :-

1) Analisis Kos-Faedah (CBA) pada TPPA :-
MiTi mengakui kewujudan kertas CBA dibentangkan kepada Kabinet pada tahun 2010. iaitu 2010 United Nations Development Programme (UNDP) laporan tersebut dibuat oleh Kerajaan Malaysia.

Dalam perkembangan yang sedikit positif, kami telah dijanjikan dengan satu salinan laporan itu dalam masa dua minggu walaupun dilucutkan daripada jawatan perunding.

2) Kawalan Kewangan dan Kebebasan :-
MiTi memberi jaminan lisan tiada kerugian atau pencairan hak kedaulatan Malaysia untuk melaksanakan dasar-dasar ekonomi dan kawalan modal dengan menandatangani TPPA itu.

Walau bagaimanapun, kebocoran satu teks rundingan Australia berkenaan kawalan modal baru-baru ini, dan kewujudan apa-apa peruntukan dalam FTA lain yang Amerika Syarikat telah tandatangani, memaksa kita untuk kekal berjaga-jaga kemungkinan kehilangan hak tersebut.

Selain itu, tiada maklumat berkenaan rangka kerja mengenai pengurusan eksploitasi, penerokaan dan pembangunan hidrokarbon negara masing-masing dan sumber mineral.

Ia akan menjadi penting untuk meredakan kebimbangan tidak membenarkan syarikat asing untuk tegas mendesak hak untuk mendapatkan sumber semula jadi kita berdasarkan terma-terma TPPA itu.

3) Kos Kesihatan :-
Berhubung dengan hak harta intelek untuk farmaseutikal, kami diberitahu oleh MiTi dan Kementerian Kesihatan bahawa mereka bertujuan untuk mencari keseimbangan antara menggalakkan inovasi dan memastikan akses kepada ubat-ubatan yang berpatutan.

Kami juga diberitahu bahawa perbincangan masih berterusan dan tiada peruntukan yang berkaitan telah mencapai fasa berasaskan teks.

Isu-isu data proprietari dan lanjutan tempoh eksklusif adalah amat penting bagi Malaysia-kita tidak boleh kehilangan akses dalam harga berbanding perdebatan akses.

Malah, masa semakin suntuk memandangkan rundingan TPPA pusingan berikutnya akan diadakan pada bulan Julai 2013 dan kata putus akan diputuskan pada Oktober 2013.

Walaupun kita faham bahawa beberapa tahap kerahsiaan diperlukan dalam semua rundingan perdagangan terperinci, kita bimbang dengan kekurangan keseluruhan penglibatan dengan orang awam mengenai prinsip-prinsip asas kedaulatan dan kesan sosio-ekonomi TPPA itu.

Kami memuji MITI untuk menganjurkan mesyuarat dan berjanji untuk memberikan kita salinan laporan UNDP yang ditapis dalam masa dua minggu lagi.

Walau bagaimanapun, kami tetap komited untuk memperjuangkan ketelusan dan penglibatan awam yang lebih tinggi berbanding dengan negara-negara semua aspek TPPA itu.

Demi kepentingan masyarakat umum, kita akan menggesa sebuah Jawatankuasa Pilihan Parlimen dari kedua-dua parti ditubuhkan dengan segera.

Kita amat prihatin mengenai kerahsiaan yang diperlukan yang datang dengan apa-apa kerja dan akan berusaha untuk memenuhi tanggungjawab kita sebagai penjaga amanah rakyat.

Kami juga mengingatkan kerajaan Malaysia bahawa amanah rakyat adalah berdasar atas pendedahan yang telus dan bertanggungjawab.

Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Lembah Pantai
Charles Santiago, Ahli Parlimen Klang
Wong Chen, Ahli Parlimen Kelana Jaya
Dr Dzulkefly Ahmad, Ketua Unit Penyelidikan Pas

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)

"Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku)." (Ibrahim: Ayat 42)..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular