Friday, September 21, 2012

Panas!! Bernama SAHkan foto ini di "EDIT"

Agensi berita negara, Bernama menyatakan bahawa satu siasatan dalaman telah dilakukan terhadap foto Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang diedarkan kepada akhbar-akhbar tempatan pada Sabtu lalu adalah foto yang telah diedit.
 
 "Siasatan awal menunjukkan kecacatan gambar telah dikesan dari punca dari tempat ia dihantar," kata Ketua Pengarang Bernama Datuk Yong Soo Heong di dalam satu laporan yang dikeluarkan oleh agensi berita berkenaan petang semalam. 

 Beliau berkata siasatan lanjut dijalankan untuk menentukan motif orang yang terlibat dan samada terdapat sebarang unsur sabotaj, tambah Yong. "Kami melihat hal ini sebagai serius dan tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang terlibat di atas hal yang tidak bertanggungjawab itu. 

 "Bernama sentiasa berusaha untuk mengekalkan standard professionalisma yang tinggi dan mengambil sikap yang serius terhadap integriti di tempat kerja," katanya. 

 Pengakuan Bernama bukan saja memalukan kepada agensi berita tersebut malah ia boleh menjejaskan imej Perdana Menteri. Penerbitan foto yang telah diedit itu di dalam beberapa akhbar telah mendapat kritikan hebat di alam siber dengan beberapa blog dan lamanweb mendedahkan imej latarbelakang orangramai di dalam foto berkenaan adalah hasil tampalan yang menyerupai di antara satu sama lain. 

 Di dalam foto berkenaan, perdana menteri kelihatan sedang meraikan orangramai yang hadir di dalam satu pertemuan di kawasan parlimen Pekan. 

Ulasan GB 

 Blogger benar! Kebenaran terbongkar lagi, kali ini maruah BERNAMA benar-benar tercampak ke dalam tong najis. Tak dapat nak elak dan nak nafikan lagi bahawa foto yang diedarkannya ke akhbar-akhbar tempatan adalah foto yang telah diedit. 

 "You can cheat all people for some time and some people for all time, but not all people for all time"

Baca : Buktinya media lidah biawak penjilat UMNO terpksa edit kaw kaw guna photoshop

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular