Wednesday, May 25, 2011

Cabaran Paling Bangang daripada Pemimpin


 "Zahid cabar DAP keluar Pakatan Rakyat hadapi PRU-13" -TMI. Baru baca tajuk pun sudah membuatkan orang tergelak.


“Kalau berani berbuat demikian, barulah parti DAP boleh dikatakan sebagai ‘anak jantan’, kata Zahid Hamidi mencabar DAP supaya keluar daripada pakatan pembangkang untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 nanti.
.
Aduhai! Adakah ini sahaja jurus perang psikologi Zahid Hamidi?


Beliau berkata dengan bertanding atas “tiket sendiri” tanpa ada apa-apa pakatan dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan PAS, DAP dapat menguji sejauh mana kekuatan serta pengaruhnya dalam meraih sokongan rakyat. 


Apa macam UMNO keluar BN untuk uji sejauh mana sokongan yang diperoleh mereka daripada rakyat Malaysia? Berani?

P/s: Perkara-perkara bodoh ini tidak perlulah ulas panjang-panjang. Nanti kebodohan itu berjangkit kepada kita.


Kenapa cabar DAP keluar PR ?, UMNO keluar BN kalau berani !





Saya sangat terkejut laporan dari Berana memetik kenyataan dari Naib Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mencabar DAP supaya keluar daripada Pakatan Rakyat untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 nanti.

Saya melihat Zahid sudah hilang pertimbangan akal yang waras dan sudah bercakap "merapu" bila beralasan dengan bertanding atas "tiket sendiri" tanpa ada apa-apa pakatan dengan PKR dan PAS, DAP katanya dapat menguji sejauh mana kekuatan serta pengaruh DAP dalam meraih sokongan rakyat.

Jauh dari itu Zahid berkata parti DAP boleh dikatakan sebagai 'anak jantan' sekiranya bertindak sedemikian.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang mengumumkan DAP akan mencadangkan kepada pucuk pimpinan Pakatan Rakyat supaya kesemua negeri Pakatan tidak membubarkan Dun masing-masing jika pilihan raya umum diadakan tahun ini.

Ahmad Zahid, yang juga Menteri Pertahanan saya lihat sudah mengulas sesuatu yang lari dari tajuk dan persoalan yang sebenar dan menyebabkan dia dilihat sebagai seorang pemimpin UMNO yang tidak ada pandangan yang jauh dan tidak melihat kepada realiti yang sebenarnya.

Orang bercakap mengenai bidang kuasa menteri Besar dan Ketua yang ada pada kerajaan negeri yang boleh tidak menasihati Sultan atau Yang DiPertua Negeri untuk tidak membubarkan DUN walaupun parlimen telah dibubarkan, apa lagi tidak cukup tempoh 5 tahun.

Kenapakah jauh sangat Zahid mencabar DAP untuk keluar dari Pakatan dan apa pula istemewanya jadi "anak jantan" kalau keluar dari Pakatan seperti yang dikatakannya.

Hakikat sebenarnya UMNO lah yang sekian lama "pondan" disebabkan tidak berani keluar dari BN.

Kita sudah cadangkan berulangkali sekiranya UMNO merasakan dia sudah mendapat sokongan kuat dari orang melayu ayuh dengan segera keluar dari BN .

Sebenarnya sisitem 2 parti iaitu Pakatan Rakyat dan BN adalah realiti yang mesti diterima oleh seluruh rakyat malaysia, jangan pula Zahid cuba menutup kelemahan UMNO sendiri yang terus bergayut didalam BN dan dalam waktu yang sama mencabar DAP keluar dari pakatan.

Sesungguhnya tidak ada satu partipun termasuk UMNO yang boleh memerintah negara dan semua negeri di malaysia kalau dia tidak berada dalam PR atau BN.

Zahid nampaknya sudah terlalu cerdik, dan saya cadangkan kecerdikannya itu digunakan untuk UMNO iaitu keluar dari BN kalau dia berani.

Apa lagi kekuatan yang ada pada BN dan UMNO sendiri adalah kekuatan yang sangat rapuh kerana bergantung kepada penyalahgunaan kuasa terhadap kementerian, jabatan dan agensi tertentu.

Itupun mereka sudah rasa terlalu lemas dan pendek umur dengan mencari pelbagai cara untuk menarik sokongan rakyat bagi terus kekal berkuasa.

Namun saya yakin dengan kenyataan Zahid membuktikan BN dan sudah kehilangan arah untuk memastikan rakyat terus memberi madat kepadanya.

Gelombang penolakan rakyat terhadap BN sudah tidak dapat dibendung lagi dan saya yakin Pakatan Rakyat akan menjadi Pilihan Rakyat dalam PRU akan datang.

KENYATAAN MEDIA
Drs. Khalil Idham Lim
IPOH, 25 Mei 2011.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular