Tuesday, April 19, 2011

Parlimen Bubar!!! sekaligus membuka jalan untuk Pilihan Raya Umum


Kerajaan Singapura hari ini mengumumkan pembubaran Parlimennya, sekaligus membuka jalan untuk Pilihan Raya Umum ke-11 republik itu diadakan.

Menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri hari ini, Presiden Singapura SR Nathan membubarkan Parlimen selepas mendapat nasihat daripada Perdana Menteri Lee Hsien Loong.

Pilihan raya umum itu akan menjadi ujian pertama kepimpinan Perdana Menteri Lee Hsien Loong.


Lee, anak sulung Perdana Menteri pertama Singapura dan Menteri Mentor Lee Kuan Yew, dilantik ke jawatan itu pada Ogos 2004.

Sebelum ini, beliau menyandang jawatan Timbalan Perdana Menteri sejak 1990.

Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang memerintah, telah mendominasi Parlimen sejak lima dekad dan diuar-uarkan akan mengadakan pilihan raya lebih awal, walaupun tarikh akhir ialah Februari 2012, bagi mengambil kesempatan dengan keadaan ekonomi negara yang kukuh ketika ini.

Ahad lepas, PAP mengumumkan manifestonya pada pilihan raya umum akan datang yang dinamakan "Securing Our Future Together."

Menerusi manifesto itu, PAP berkata rakyat Singapura boleh bergantung kepada parti itu untuk memberikan yang terbaik untuk semua lapisan masyarakat, serta menyatupadukan mereka ketika senang dan susah.
Bernama

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular