Saturday, August 13, 2016

Fitnah: PAS akan saman Sarawak Report

KUALA LUMPUR: PAS mengumumkan akan mengambil tindakan undang-undang ke atas laporan yang dikeluarkan oleh portal Sarawak Report yang mempunyai niat jahat dan mencemarkan nama baik parti dan dasar Islam yang menjadi teras kepada tunjang perjuangan PAS.

Pengumuman tersebut dibuat pada hari ini oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang pada sesi sidang media selepas mensyuarat Ahli Jawatankuasa PAS Pusat yang bertempat di Pejabat Agong PAS.

"Kita akan membuat keputusan untuk membawa kes ini ke mahkamah di England kerana difahamkan media ini adalah berpusat di England," kata Presiden PAS.

Perkembangan tindakan tersebut akan diumumkan dari semasa ke semasa dan dijangkakan ia akan difailkan dalam jangkamasa terdekat ini.

PAS akan guna khidmat Peguam Diraja di London

NUR HASMIRA MOHAMAD | 13 Ogos 2016.

KUALA LUMPUR: Setiausaha Agong PAS,  Datuk Takiyuddin Hassan pada sidang media Pengumuman Pengisytiharan Nama, Pendekatan dan Teras Perjuangan pada hari ini berkata PAS telah mengenalpasti badan Queen's Counsel (Q.C) atau lebih dikenali sebagai Peguam Diraja di London untuk membantu membawa kes laporan Sarawak Report ke mahkamah di England.

"Kita telah mengenal pasti Queen's Counsel (Q.C) iaitu Peguam Diraja di London yang pernah ada hubungan dengan kita (PAS) berhubung kes-kes sebelum ini dan kita jangka dalam waktu terdekat kita akan kaji dan failkan kes ini ke mahkamah, waktu terdekat itu ialah dalam tempoh satu bulan," kata beliau.

Q.C yang dimaksudkan adalah badan terkanan dari England yang suatu masa dulu pernah membantu PAS menyelesaikan kes berhubung dakwaan mengenai Tuan Guru Presiden PAS, Haji Abdul Hadi Awang adalah seorang pengganas.

"Ya, badan tersebut adalah orang Britain kerana pusat media Sarawak Report adalah di England, jadi kita memerlukan khidmat dan bantuan mereka," kata Takiyuddin.

Dalam satu kenyataan lain Naib Presiden PAS, Ustaz Idris Ahmad mengesahkan berita tersebut.

"Alhamdulillah. Presiden Pas, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang memaklumkan di dalam Mesyuarat PAS Pusat bersetuju untuk saman Sarawak Report. Insya-Allah, Tuan Guru akan berhubung dengan peguam di UK yang membantu kes saman TGHH satu ketika dahulu. Jangan lupa kita terus berdoa agar Allah menunjukkan kebenaran dan membalas kerja buat Sarawak Report dan sekutunya," kata Idris. –HARAKAHDAILY 13/8/2016


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular