Saturday, August 13, 2016

Ingat Isu Royalti, Ingat Pengkhianatan Umno Kepada Rakyat Terengganu

KUALA NERUS – Ketua Penerangan PAS Terengganu YB Ustaz Mohd Nor Hamzah menyeru seluruh rakyat, agar mengetahui dan mengingati tentang isu royalti petroleum, yang menjadi ‘ibu’ segala permasalahan dalam negeri ini.

Menurutnya, ia bermula apabila kerajaan pusat tidak melunaskan janji membayar lima peratus royalti minyak dan gas, terus kepada akaun kerajaan negeri Terengganu.

“isu ini (dapat) dilihat daripada perjanjian royalti itu sendiri (dimana pembayaran) royalti ditukar kepada ‘Wang Ehsan’ atau pun kepada ‘Dana Khas’,

“yang akhirnya rakyat Terengganu hilang nilai bayaran wajib lima peratus (sedangkan negeri) Sarawak (terus) meminta tambahan (royalti kepada) 20%,”ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam program Bengkel Isu yang diadakan di sini, semalam Khamis 11hb Ogos.

ADUN Bukit Payong itu berkata, isu terbabit berkait dengan Akta Wilayah Laut, yang diluluskan pada tahun 2012 yang telah memberikan hak hasil petroleum kepada kerajaan persekutuan.

“Hasil daripada keputusan (kelulusan) parlimen (itu sempadan) negeri Terengganu ini ruang dia sampai (hingga) 3 batu nautika (iaitu) sekitar 7 kilometer daripada pantai.

“Dan Akta ini sendiri diluluskan untuk tidak lain (dan) tidak bukan berniat jahat………. untuk menguasai petroleum Terengganu,”jelasnya.

Selain itu, menurut beliau, isu hak mendapat royalti juga adalah melebar kepada persoalan berkait medan minyak yang baru ditemui, Bertam 307 diluar pantai Kemaman.

“Perdana Menteri berjanji dengan Pahang untuk bagi RM100 juta. Kemudian, Ahmad Said mempertahankan (hak Terengganu) dalam keadaan syarikat Lundin Petroleum telah mencari gali minyak daripada Bertam ini,

“Ahmad Said mendakwa bahawa Razif telah menandatangani (menyerahkan) Bertam kepada Pahang,”katanya.

Dalam isu yang sama, menurut Ustaz Mohd Nor, perbelanjaan ‘Dana Khas’ iaitu hasil dari royalti minyak Terengganu yang diuruskan kerajaan pusat telah dibelanjakan secara ‘tidak amanah’.

“(duit) daripada Dana Khas ini, penggunaanya tidak amanah. Diguna untuk membina Lebuh Raya (Pantai Timur 2), digunakan untuk (membina) Lapangan Terbang (Sultan Mahmud),

“dan banyak lagi projek (yang sepatutnya dibawah tanggungjawab kerajaan pusat) sebagaimana diputuskan (dimaklumkan) dalam Sidang (Dewan Undangan Negeri) baru ni,”jelas beliau lagi.

Menurut beliau, wang Dana Khas yang menjadi hak rakyat Terengganu turut dibelanjakan oleh kerajaan persekutuan membiayai projek-projek yang tidak ada kaitan dengan kepentingan rakyat negeri ini.

“Termasuk (belanja) buat perumahan di negeri lain …………..guna dana khas Terengganu. Selain itu, ketidaktelusan adalah dalam menyerahkan duit kepada kerajaan negeri.

“Masa harga minyak jatuh, (bayar) ikut nilai harga minyak jatuh (tapi) semasa harga minyak 150 dollar, tidak berikan melalui ikut harga (semasa). Masa mahal, dia tak bagi (dengan harga) mahal…………. (masa harga) murah dia bagi murah,”dakwa beliau.

Isu royalti minyak, tambah beliau, juga ada kaitan dengan petroleum negeri Terengganu yang cuba hendak dicagarkan oleh pemimpin Umno, termasuk Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak.

BuletinOnline.net

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular