Saturday, January 7, 2012

Ketepikan soal siapa calon PM, fokus untuk tumbangkan Umno-BN

KUALA LUMPUR, 7 Jan — Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengingatkan kepimpinan Pakatan Rakyat dan penyokong parti perikatan itu memberikan tumpuan untuk “menumbangkan” Umno-Barisan Nasional (BN) dan bukan memikirkan siapa calon perdana menteri sekiranya Datuk Seri Anwar Ibrahim dihukum penjara.

Anwar, Ketua Umum PKR didakwa atas kesalahan meliwat bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlana, satu tuduhan yang mana beliau telah menafikan sekeras-kerasnya dan menyifatkan ia satu konspirasi untuk memusnahkan kerjaya politiknya.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah dijangka akan mengumumkan keputusan kes liwat itu pada Isnin ini.

Dalam satu tulisan di laman sosial Facebook, Abdul Hadi (gambar) berkata soal siapa menjadi perdana menteri tidak penting sebaliknya Pakatan Rakyat harus menawan Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13 yang akan diadakan tidak lama lagi.

“Apa yang penting kita mesti menangkan dulu Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum ke 13.

“Soal siapa menjadi perdana menteri tidak penting, yang penting negara kita selamat, segalanya ketentuan Allah,” kata Ahli Parlimen Marang ini.

Anwar dalam temubual bersama Bloomberg baru-baru ini memberitahu kepimpinan Pakatan Rakyat telah mengenal pasti seorang pengganti untuk mengetuai pakatan pembangkang itu sekiranya beliau dipenjarakan.

Anwar, 64, dituduh telah melakukan liwat terhadap Mohd Saiful di sebuah kondominium di Damansara Heights pada Jun 2008, beberapa bulan sebelum kembali dan memenangi kerusi Parlimen Permatang Pauh.

Ini merupakan kali kedua dirinya berdepan tuduhan liwat.

Sekiranya disabitkan kesalahan, Anwar akan dijatuhkan hukuman 20 tahun penjara, tetapi akan terlepas hukuman sebat kerana umurnya sudah melebihi 60 tahun.

Ini akan menamatkan karier politiknya dan memusnahkan peluangnya untuk menjadi perdana menteri.

Satu perhimpunan aman menyokong Anwar akan diadakan di kawasan parkir kereta di luar Mahkamah Tinggi Jalan Duta, Isnin ini. - MI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular