Tuesday, August 23, 2011

Harga Kangkung Naik disbbkan Masalah Global jugak ke??? + Video


Harga Barang ..Menteri UMNO tipu rakyat lagi
Maka berkata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nor Mohamed Yakcop berkata kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak mempunyai kuasa untuk menentukan kenaikan harga barangan.
“Bukan kerajaan yang tentukan kenaikan harga sebaliknya ia ditentukan oleh pasaran dunia. Setiap kali berlaku kenaikan harga kerajaan sentiasa mencari mekanisme tertentu untuk mengawalnya dan pada masa sama melindungi pengguna.
“Hal ini memang disedari oleh pihak pembangkang iaitu PAS, tetapi mereka sengaja mempolitikan isu ini,” katanya dipetik Bernama Online.
Kalau macam itu tak perlu jadi kerajaan kerana gagal mencari kaedah untuk mengawal atau menurunkan harga barang. Sedangkan pada masa yang sama kerajaan memberikan sedekah RM19bilion kepada IPP dan RM4bilion kepada Pengusaha Lebuhraya berjumlah.
Selain itu kerajaan berlepas tangan dengan ketirisan akibat rasuah dan penyelewengan sebanyak RM28bilion. Bayangkan jika RM19bilion dicampur RM4bilion dan RM28bilion bermakna RM51bilion dibazirkan oleh kerajaan. Sepatutnya wang sebanyak itu boleh digunakan untuk membantu rakyat menurunkan harga minyak dan barangan.
Jika kerajaan BN sudah tidak mampu untuk memberikan kesejahteraan kepada rakyat eloklah mereka berundur dan memberikan laluan kepada PR pada PRU 13 nanti.

Kerajaan campur aduk subsidi, tanggungjawab
Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mendakwa kerajaan BN tidak tahu membezakan di antara tanggungjawab sosial dan pemberian subsidi kepada rakyat.
Beliau berkata, kerajaan silap apabila mencampur adukkan soal tanggungjawab mereka dengan pemberian subsidi untuk mengurangkan beban rakyat.
Ini katanya dapat dilihat dalam pengagihan subsidi yang dilakukan kerajaan sejumlah RM74 bilion iaitu RM42 bilion dalam bidang sosial, RM23.5 bilion dalam bidang tenaga dan bahan api, RM4.8 bilion untuk infrastruktur dan RM3.4 bilion untuk makanan.
"Kerajaan selalu berhujah mereka terlalu banyak menampung subsidi iaitu sebanyak 74 bilion setahun yang menyebabkan kerajaan kata terpaksa mengurangkan subsidi.
"RM3.4 bilion untuk makanan berbanding perkara lain, ini terlalu kecil umpamanya RM42 bilion dalam bidang sosial, kerajaan tidak boleh menganggap ini sebagai subsidi tetapi sebaliknya ini tanggungjawab sosial kerajaan, sama juga soal pendidikan dan kesihatan.
"Isunya ialah adakah kerajaan nak mengatakan RM42 bilion itu tanggungan yang besar lalu kerajaan terpaksa tarik subsidi dalam bidang lain yang lebih penting?
"Kerajaan sudah menggabungkan tanggungjawab mereka dengan pemberian subsidi. Ini tidak wajar," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini, hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai membidas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop bahawa kerajaan  tidak mempunyai kuasa untuk menentukan kenaikan harga barangan.
Sebaliknya beliau berkata kenaikan harga barang ditentukan oleh pasaran dunia.
Beliau berkata demikian dipercayai sebagai mengulas penubuhan Kempen dan Kelab Protes Barang Naik (Protes BN) oleh PAS Sabtu lalu.
Mahfuz yang juga Pengerusi Protes BN kecewa dengan kenyataan demikian yang dianggap sebagai cuba melarikan diri daripada isu sebenar.
"Saya terkejut seorang menteri boleh keluarkan kenyataan sebegini rupa yang hanya melihat kepada satu faktor iaitu kenaikan harga pasaran dunia.
"Saya tak tahulah yang dimaksudkan harga pasaran dunia termasuk juga dengan kangkung, dengan halia yang menyebabkan berlaku kenaikan harga," katanya berseloroh.
Ujar Mahfuz, meskipun kenaikan harga pasaran duni menjadi salah satu faktor kenaikan harga barang, namun ianya boleh dikawal sekiranya kerajaan bijak menguruskan ekonomi negara dan bersungguh-sungguh untuk mengurangkan beban rakyat.
"Sepatutnya menteri dapat fahami kenapa PAS tubuhkan kelab protes BN ini. Kita bukan hanya melihat kepada harga barang naik tapi peningkatan kos sara hidup yang ditanggung rakyat.
"Kalau pun berlaku kenaikan harga barang di peringkat global tapi kalau kerajaan bijak menguruskan ekonomi dan kewangan dan berhasrat membantu rakyat mereka dapat menambah pemberian subsidi untuk mengelakkan kenaikan harga barang," katanya yang juga ahli Parlimen Pokok Sena.
Tambahnya, dalam apa jua keadaan, rakyat sentiasa menjadi mangsa sedangkan syarikat-syarikat besar terus mengumpul kekayaan.
"Kerajaan selalu gunakan alasan bila berlaku kenaikan harga pasaran minyak antarabangsa kerajaan kata tak ada jalan lain melainkan menaikan harga kerana tak mampu menanggung beban subsidi yang berlebihan.
"Tapi bila harga pasaran turun kerajaan kata harus perlu menstabilkan harga akhirnya rakyat terus jadi mangsa dalam apa keadaan sekalipun," katanya.
Sementara itu beliau berkata, kempen Protes BN akan diteruskan dan mengalu-alukan penyertaan rakyat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular