Tuesday, November 6, 2012

Ini Posting yg menyebabkan Lelaki Melayu di Tahan Polis atas Tuduhan Menghina Sultan Johor

Lagi sekali, kecoh satu negara dengan kes penghinaan kepada Sultan.
Kali ini seorang lelaki berumur 27 tahun bernama Ahmad Abd Jalil ditahan untuk disiasat di bawah Akta Hasutan 1948.
Desas-desus mengatakan kes ini berkaitan dengan facebook seorang yang bernama Zul Yahya tetapi tidak dapat dipastikan kebenarannya.
Untuk kes seperti Zul Yahya ini memang patut dihukum kerana ini adalah suatu bentuk penghinaan terlampau.
Begitu juga dengan kes Aduka Taruna, walau pun ada segelintir penyokong Pakatan Rakyat menganggap pemuda ini sebagai wira, tapi admin tetap mengatakan tulisannya yang menghina kemangkatan Almarhum Sultan Johor adalah suatu bentuk penghinaan melampau.

Contoh-contoh di atas adalah penghinaan yang sememangnya layak untuk dihukum.

Admin juga sama sekali tidak bersetuju dengan pelakuan yang tidak melambangkan ketamadunan manusia seperti penghinaan dengan menggunakan bahasa yang menjijikkan kepada Raja-raja Melayu dan pemimpin.

Selain daripada contoh penghinaan terlampau terhadap Raja-raja seperti di atas, kes memijak gambar Najib Razak, kencing gambar YAB Menteri Besar Kelantan dan kes-kes seumpamanya juga tidak boleh diterima.

Tanpa mengira ideologi dan anutan politik, ini adalah sifat-sifat yang memalukan lagi memualkan dan tiada langsung melambangkan sikap Melayu yang bersopan santun, padahal ke hulu ke hilir bercakap pasal perjuangan Melayu dan Islam, tidak kira sama ada, UMNO, PAS atau PKR!

Persoalan cepu mas yang admin mau lontarkan ialah:- adakah komen YB Datuk Seri Ir Nizar Jamaluddin mengenai pembaziran membeli sekeping plat kenderaan bernombor WWW1 adalah suatu bentuk penghinaan?
Jika tanya admin, sudah pasti admin jawab tidak, ianya menjadi hirok pikok dan gegak gempita bila adanya segelintir juak-juak UMNO mengambil kesempatan cuba mengheret Institusi Raja dengan membuat laporan polis kononnya YB Ir Nizar menghina Sultan Johor sedangkan tiada terungkai pun niat dan kata-kata yang boleh dikategorikan sebagai menghina Raja?

Begitu juga komen mantan Mufti Perlis ditwitternya..
Adakah komen Dr. Asri seperti di atas juga dianggap satu penghinaan kepada institusi beraja?.. Sudah pasti tidak!!!!!

Suka admin ingatkan, Institusi Beraja itu memang dihormati oleh rakyat. Itu antara prinsip yang terkandung dalam Rukun Negara, tetapi tidak membawa erti ianya tidak boleh ditegur.

Nak tegur pun kena ada adab dan caranya..Gunakan bahasa yang sopan, sesuai sebagai manusia yang bertamadun.

Tidak perlu mengunakan bahasa kesat dengan memaki hamun. Beri alasan yang munasabah yang boleh diterima akal supaya rakyat boleh memahaminya sambil Raja tidak terguris hati dan perasaan.

APA-APA PUN DIHARAPKAN PIHAK BERWAJIB DAN BERKUASA YANG MENJALANKAN SIASATAN, JALANKAN AMANAH DENGAN TELUS DAN ADIL.

KEPADA PARA BLOGGER YANG AMAT GEMAR MENULIS KISAH SENSASI MENGENAI INSTITUSI BERAJA, SUPAYA KAWAL TULISAN JANGAN MELEPASI GARISAN YANG BOLEH DITAKRIFKAN SEBAGAI MENGHINA RAJA. - Omakkau

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular