Saturday, June 11, 2011

Berbohong : Media PKR atau Media UMNO?

HARI ini satu lagi fenomena perubahan apabila penduduk setempat di Tenom, sekali lagi beramai-ramai mengalihkan fahaman politik mereka daripada UMNO kepada PKR. Mereka yang hadir datang menyerahkan borang keanggotaan mereka di Pejabat Ketua Ranting Kg Sinalaung, Ulu Tomani, Kamiang Tumuh.

Paluan ‘Kulingtangan’, suatu penghormatan adat Murut menyambut ketibaan Ketua Cabang Tenom, Datuk Halik Zaman, bagaikan menyatakan semaraknya semangat mereka untuk berjuang di bawah panji-panji PKR. Aura semangat mereka dapat di rasakan begitu membahang dan berkobar-kobar.

Dalam ucapan penghargaan Ketua Cabang, beliau menyatakan rasa bangga dengan semangat penduduk kampung yang ingin berubah dan bagi pihak Cabang PKR Tenom, Pakatan Rakyat berjanji akan membela nasib rakyat pedalaman yang gagal mendapat pembelaan daripada Wakil Rakyat UMNO/BN selama mereka menjadi Wakil Rakyat.

Menurut Halik, beliau merasa sedih dengan nasib penduduk pedalaman. Dengan kenaikan harga petrol, menandakan berlaku juga kenaikan harga barangan serta meninggikan lagi indeks kos sara hidup rakyat Sabah yang sukar ditangani oleh Kerajaan boneka UMNO/BN itu.

Bagi penduduk kampung di pedalaman, kenaikan kos sara hidup ini merupakan suatu bebanan bagi mereka yang mempunyai bilangan ahli keluarga yang ramai dan di tambah lagi berpendapatan yamg amat rendah.

"PKR mempunyai strategi dan manifesto yang baik bagi merakyatkan ekonomi selaras dengan hala tuju PKR yang mengutamakan pembelaan nasib rakyat jelata. Rakyat Sabah terutama di pedalaman mesti berani melakukan perubahan dalam PRU13 nanti,” kata Halik lagi.

Ucapan Ketua Cabang disambut dengan sorakan dan laungan ‘Lawan Tetap Sampai Menang’.

Mengulas mengenai seramai 68 orang ahli UMNO Tenom secara suka rela memohon untuk menyertai PKR Cabang Tenom, Setiausaha Cabang Tenom, Misery Raisimin berkata, pihaknya hanya menerima kemasukan 68 orang ahli UMNO, tidak mahu membohongi diri sendiri seperti Mantan Timbalan Ketua Cabang PKR, Lampag Kurais, yang telah memperdaya pemimpin UMNO kerana hanya 8 orang sahaja yang menyertai UMNO dikatakan 250 orang.

"Kami jujur dalam menyatakan angka kemasukan ahli UMNO ke dalam PKR. Kami tidak pernah berbohong kepada rakyat. Pemimpin UMNO mungkin tidak mempercayainya, tapi dari gambar yang disiarkan ini," kata Misery.

Oleh : MEDIA PKR


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular