Saturday, October 29, 2011

Terlebih Bayar RM270 Juta, Ng Yen Yen Tiada Asas Nafi Audit


Exco Pelancongan Negeri Selangor, Elizabeth Wong mempersoalkan asas penafian Menteri Pelancongan berhubung lebihan pembayaran RM270 juta untuk iklan kementerian itu tahun lalu.

Penafian Datuk Seri Ng Yen Yen itu dibuat meskipun Laporan Ketua Audit Negara 2010 mendedahkan kementerian itu memilih untuk menggunakan tempahan terus dan bukan tender terbuka bagi iklan berkenaan.

“Semua dakwaan ataupun teguran jabatan audit perlulah diterima dan jika pihak tertentu mahu menafikan, ia perlu dijawab dengan fakta yang betul,”


“Saya rasa kenyataannya melucukan dan hanya sandiwara. Beliau (Ng Yen Yen) jangan sekadar nafi tetapi perlu memberi penjelasan,” kata Elizabeth Wong.

Menurut Adun Bukit Lanjan itu, bagi sesuatu projek yang besar, kementerian pelancongan pada prinsipnya perlu melaksanakan pemberian tender terbuka dan bukan rundingan terus.

“Banyak tender secara langsung diberikan dan sekiranya tender terbuka dibuat, ia memberi lebih banyak persaingan antara syarikat yang boleh menawarkan harga (iklan) yang jauh lebih murah,”

“Ini adalah penting untuk ketelusan dan menyemak latar belakang syarikat,” tambah beliau.

Laporan Ketua Audit Negara sebelum ini dipetik berkata, kementerian berkenaan terlebih bayar RM270 juta untuk iklan apabila ia memilih untuk menggunakan tempahan terus dan bukan tender terbuka.

Laporan itu menyatakan kementerian juga telah melanggar peraturan-peraturan Perbendaharaan seperti yang ditetapkan dalam pekeliling pada tahun 2007.

Selain itu, Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia membeli sebanyak 1,000 unit rak besi risalah Visit Malaysia 2007 berjumlah RM1.95 juta juga dibuat secara runding terus tanpa kelulusan kementerian kewangan.

Bagaimanapun menterinya Ng Yen Yen hari ini menafikan perkara itu tanpa memberikan sebarang asas.

Elizabeth sebelum ini pernah menggesa Ketua Audit Negara menyiasat kontrak luar biasa RM1.8 juta untuk laman Facebook Kementerian Pelancongan yang dianugerahkan kepada sebuah syarikat.

Tender untuk kontrak selama tiga tahun itu diberikan kepada syarikat tersebut yang dipercayai mempunyai kaitan rapat dengan rakan Ng Yen Yen.

Keupayaan syarikat itu bukan saja dipersoalkan, malah ia didapati turut tidak mempunyai laman web sendiri. -KD

Ketua Audit Negara: Kementerian Pelancongan terlebih bayar RM270m untuk iklan

KUALA LUMPUR, 24 Okt (Bernama) - Kementerian Pelancongan terlebih bayar hampir RM270 juta untuk iklan apabila ia memilih untuk menggunakan tempahan terus dan bukan tender terbuka, Ketua Audit Negara hari ini melaporkan.

Laporan itu menyatakan bahawa dalam berbuat demikian, kementerian juga telah melanggar peraturan-peraturan Perbendaharaan seperti yang ditetapkan dalam pekeliling pada tahun 2007.

Kementerian juga membelanjakan mencecah RM1.95 juta untuk membeli 1000 rak - RM1, 950 setiap rak - untuk memegang risalah pelancongan, kata laporan itu, sekali lagi menunjukkan langkah itu dilakukan tanpa kelulusan perbendaharaan.
Papan iklan di Indonesia tanpa kelulusan Kementerian Kewangan

Semakan Jabatan Audit Negara mendapati perolehan pemasangan lima papan pengiklanan berjumlah RM3.64 juta di Medah, Surabaya dan Jakarta, Indonesia untuk tempoh setahun telah dibuat secara rundingan terus tanpa kelulusan Kementerian Kewangan.

Semakan lanjut jabatan itu mendapati pemasangan papan iklan di Indonesia telah dibina pada 27 Januari 2009 sebelum mengambil kira ulasan dan maklum balas daripada pengawai Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia (LPPM) cawangan Medanmelalui emel bertarikh 26 Januari 2009.

Pegawai tersebut juga tidak bersetuju dengan pemasangan billboard di lokasi tersebutdisebabkan perkara berikut:

1. bilangan kenderaan yang melalui kawasan adalah terhad terutamanya pada waktu punak.

2. terletak di kawasan perumahan dan di lokasi pinggiran Kota Medan.

3. Bilangan billboard yang terlalu banyak dibina di sekitar lokasi tersebut.

Perkara ini dibangkitkan dalam laporan maklum balas Perbendaharaan terhadap isu utama dalam laporan Ketua Audit Negeri mengenai aktiviti badan berkanun bagi 2010.

Laporan itu menyebut, pihak Audit berpendapat LPPM perlu melaksanakan perolehan papan iklan mengikut peraturan yang ditetapkan bagi memastikan harganya kompetitif.

Selain itu, katanya, LPPM juga perlu memilih lokasi yang sesuai untuk pemasangan papan iklan tersebut.

Dalam penjelasannya, LPPM berkata pengiklanan tersebut perlu dilaksanakan dengan segera memandangkan menteri pada ketika itu akan membuat lawatan rasmi ke Indonesia pada 28 Januari 2009.

Lawatan tersebut, tambahnya, turut bertujuan untuk melancarkan kempen pengiklanan bagi pasaran Indonesia melalui TV, media cetak dan billboard.

Bagi mendapatkan impak yang tinggi hasil daripada lawatan itu, tambah LPPM, papan pengiklan di Indonesia terpaksa dinaikkan pada 27 Januari 2009.

Menurutnya lagi, bahagian pengiklanan mengambil maklum akan maklum balas TM Medan bertarikh 26 Januari 2009 tersebut.

Lanjutan daripada itu, tambahnya, pegawai bahagian pengiklanan telah meninjau sendiri lokasi papan pengiklanan tersebut pada 8 Februari 2009 bagi memastikan ia tidak menjejaskan kempen pengiklanan ini.

Tinjauan tersebut, tambahnya, turut disertai wakil media, pengarah dan timbalan pengarah TM Medan.

Hasil daripada tinjauan tersebut, jelas LPPM, TM Medan bersetuju bahawa lokasi tersebut sebenarnya adalah bersesuaian dan strategik serta visual yang dipaparkan adalah jelas.

Mengenai pemasangan papan pengiklanan di dalam negara, lawatan audit di lokasi pengiklanan sekitar Johor Bahru, Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Lembah Klang mendapati lokasi pemasangannya kurang strategik, papan pengiklanan roboh dan tidak dipasang lampu.

Pihak audit berpendapat LPPM perlu mengenal pasti lokasi yang strategik bagi pemasangan papan pengiklanan dan memastikan ia dipantau supaya dalam berkeadaan baik.

"Ini bagi memastikan perbelanjaan pengiklanan yang dibuat dapat memberi manfaat untuk menarik pelancong dalam negeri," tambahnya.

Dalam penjelasannya, LPPM berkata pemasangan papan pengiklanan di Jalan Tanjung Tokong, Pulau Pinang adalah untuk menarik pengunjung kompleks membeli belah di pasaraya Island Plaza, Pulau Pinang dan pejalan kaki di sekitar kawasan terseburt dan bukan bermaksud untuk kenderaan di jalanan.

Katanya, kedudukan papan pengiklanan yang roboh di Lebuhraya Utara Selatan telah diambil maklum oleh LPPM dan pembayaran kepada agensi pengiklanan tidak dibuat dan pihak agensi pengiklanan juga bersetuju tidak akan membuat sebarang tuntutan pembayaran.

Manakala tempahan ruang pengiklanan di Mid Valley yang tidak dipasang lampu adalah khusus untuk menarik tumpuan pengguna lebuh raya pada waktu siang sahaja, terutamanya pengunjung yang ingin pusat membelibelah itu.

Oleh itu, tambahnya, LPPM tidak memasng lampu untuk menarik perhatian pengguna jalan raya pada waktu malam.

Mengenai kehilangan lampu papan pengiklanan di Batu 3, Shah Alam, LPPM menjelaskan bahawa ia telah dimaklumkan kepada agensi pengiklanan dan surat amaran telah dikeluarkan.

LPPM, katanya, tidak akan membuat pembayaran papan pengiklanan kepada agensi tersebut bagi tempoh berkenaan.-mk / GB

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular