Saturday, November 24, 2012

Umno, MCA & MIC ‘sapu’ tanah rakyat Selangor


Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sekinchan, Ng Sue Lim mendedahkan 23 keping tanah berukuran 1 hingga 7 ekar setiap satu sekitar tahun 2000 hingga 2008 ‘disapu’ pemimpin Barisan Nasional Selangor.
“Sebelum ini, saya dedahkan Umno Bahagian Tanjung Karang dah ambil 2 keping tanah.
“Sekarang semua Ketua Umno bahagian, MCA dan MIC juga memohon dan dapat tanah-tanah di sekitar Selangor,” jelas Ng pada sidang media di lobi Dewan Undangan Negeri Selangor.

Menurutnya lagi, tanah-tanah tersebut merupakan tanah bernilai tinggi untuk kegunaan komersial dan pemimpin Umno hanya perlu membayar RM1 untuk setiap kaki persegi.

“Dalam dokumen tanah, Umno dapat 14 keping, MCA 5, MIC 3 dan Gerakan 1, dalam 14 yang Umno dapat, 6 keping dimiliki Umno Bahagian Sungai Besar kerana bekas Menteri Besar adalah dari Sungai Besar,” tambahnya.

“Jadi kita minta Umno, MCA dan MIC negeri pulangkan tanah tersebut kepada kerajaan Selangor, kerana ia milik rakyat,” katanya lagi.

Ng sebelum ini mendedahkan kes pembelian tanah oleh Umno Tanjong Karang yang diterajui mantan Menteri Besar, Mohamed Khir Toyo pada 2001.

Jualan tanah dibawah harga pasaran menyebabkan negeri hilang RM3.3 juta pendapatan, akibat diskaun premium yang diberikan kepada parti itu.

Penjualan tanah komersial berkeluasan 1.2 hektar di Jalan Sungai Kajang, Tanjong Karang diluluskan Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) pada April 2002.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=39806

Kenyataan Media Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia
22 November 2012

AMK desak SPRM siasat skandal Umno, MCA & MIC ‘sapu’ tanah rakyat S’ngor

Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN Malaysia (AMK), Lee Khai Loon mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar menyiasat segera skandal pemberian 24 bidang tanah komersial yang bernilai tinggi kepada parti-parti Barisan Nasional pada harga RM1 sekaki persegi sahaja.

SPRM diminta untuk menyiasat segera ke atas pemimpin Barisan Nasional dan kerajaan Umno BN yang jelas menyalahguna kuasa serta terlibat dalam konflik kepentingan (conflict of interest). Kesemua 24 bidang tanah yang dimiliki rakyat perlu dikembalikan kepada kerajaan negeri Selangor.

AMK ingin memuji keberanian YB Ng Suee Lim, Adun Sekinchan yang membongkarkan skandal rasuah dan salahguna kuasa yang berlaku semasa pemerintahan Umno BN di bawah bekas Menteri Besar Khir Toyo. Dalam tempoh tahun 1999 hingga 2008, kerajaan Umno BN telah menjual tanah komersial yang bernilai tinggi kepada parti Umno, MCA, MIC dan Gerakan.

Tanpa rasa malu dan segan, terdapat sekeping tanah yang diberi hakmilik atas nama individu Dato Seri Samy Velu dan Dato S Subramaniam. Kedua-dua individu tersebut adalah pemimpin MIC pada masa itu yang jelas bahawa terbuktinya budaya rasuah dan salahguna kuasa di dalam Umno BN secara terang-terang.

Kewibawaan SPRM sekali lagi tercabar dengan skandal yang berlaku. Sebenarnya, rakyat berharap SPRM akan bertindak dengan professional dan tidak berpihak kepada mana-mana parti dalam penyiasatan skandal tersebut serta mendakwa semua yang terlibat. SPRM peru bertindak tegas agar pemindahan manfaat di kalangan Umno BN agar skandal tersebut tidak akan berulang dan sekaligus mengembalikan kredibiliti SPRM sendiri.

AMK berpendapat bahawa kesemua maklumat yang dibentangkan oleh Adun Sekinchan sangat mencukupi untuk SPRM mengambil tindakan. AMK yakin Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor tidak akan bertolak ansur serta memberi kerjasama yang sepenuhnya kepada SPRM dalam proses siasatan tersebut agar 24 bidang tanah tersebut dapat dikembalikan dengan kadar yang segera.

Sejak Datuk Seri Najib Razak menjadi Perdana Menteri, indeks rasuah negara kita tidak diperbaiki malah bertambah teruk sehingga membimbangkan. Oleh itu, AMK mendesak Najib Razak yang merangkap Presiden UMNO/BN, memohon maaf kepada semua rakyat atas skandal tanah tersebut.

Sementara itu, demi kepimpinan melalui teladan serta iltizam politik banteras rasuah, Najib Razak perlu memperbetulkan masalah tersebut dengan mengarahkan Umno, MCA, MIC dan Gerakan agar mengembalikan kesemua 24 bidang tanah tersebut kepada Kerajaan Negeri Selangor.

Lee Khai Loon
Ketua Penerangan AMK

"Segala pertempuran ditangguhkan sehingga selepas pilihan raya" .. Klik SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular