Wednesday, March 21, 2012

WARGANEGARA SEGERA RAMAI DI SEMENYIH

SESI siasatan awam yang telah berlangsung pada 14 Mac 2012 di bangunan MPKJ sekali lagi menyaksikan keunggulan 'Warganegara Segera' didaftarkan sebagai pemilih baru di Semenyih.
 
Rekod Jentera Pilihanraya Pakatan Rakyat DUN Semenyih (JPRD Semenyih) berjaya mengesan pemilih berkod IC '71' pada Suku 2/2011 seramai 213 orang, Suku 3/2011 seramai 12 orang dan terbaru untuk Suku 4/2011 seramai 51 orang.

Hasil sesi siasatan awam yang disusun oleh pihak Pejabat Pilihanraya Negeri Selangor untuk Suku 4 baru-baru ini, JPRD Semenyih mendapati 33 daripada 51 pemilih baru ini telah membuat pendaftaran pemilih secara ‘illegal’ dan meragukan.

Di manakah munasabahnya, 33 pemilih baru ini membawa bukti pendaftaran yang tidak mengandungi maklumat rasmi (nama, no K/P, alamat) saksi pendaftaran tetapi mempunyai rupa tandatangan saksi yang sama walaupun kesemua 33 pemilih baru ini datangnya dari alamat daerah mengundi yang berbeza-beza?

Lebih menimbulkan keraguan, dakwaan kesemua mereka bahawa pendaftaran dilakukan di Sogo, Tesco Kajang, Pasar Malam Bandar Tasik Kesuma, Jalan Masjid India, Kaunter SPR di PKNS Shah Alam, dan pelbagai tempat termasuklah ada di antaranya yang mengaku didaftarkan tanpa pengetahuan mereka sendiri pada tarikh yang sama kesemuanya.

Seperkara lagi yang tidak dapat dijawab secara jujur oleh mereka ini (walaupun pengakuan sumpah bercakap benar telah dibaca sebelum sesi siasatan) adalah berkenaan surat panggilan kehadiran ke sesi siasatan awam yang telah mereka perolehi hanyalah sekadar set fotokopi, dan bukan surat yang mempunyai kepala surat (letterhead) asli dari Pejabat Pilihanraya Negeri Selangor.

16 daripada mereka membuat pendaftaran sebagai pemilih baru Dun Semenyih mengikut alamat di dalam IC yang tiada nombor rumah atau nombor lot, tetapi mereka menetap di luar Dun Semenyih seperti Seksyen 7 Bandar Baru Bangi, Kg. Sg. Ramal Dalam, Kg. Bukit Dukung Batu 12 Cheras, Pekan Banting dan lain-lain tempat.

Kejujuran pemilih baru ini dipertikaikan kerana alasan mereka surat fotokopi ini diberikan oleh ‘kawan’ dan menyuruh mereka hadir ke sesi siasatan awam ini, sedangkan surat berdaftar yang asli telah dikembalikan semula oleh pihak Pos Malaysia ke Pejabat Pilihanraya Negeri Selangor selepas mendapati tiada alamat yang jelas di daerah-daerah mengundi tersebut.

Persoalannya, siapakah ‘kawan’ mereka itu, dan bagaimana ‘kawan’ tersebut boleh membuat fotokopi surat-surat berkenaan setelah meyakini surat-surat yang asli itu pasti tidak akan sampai ke sasaran? - Oleh : JPRD SEMENYIH

http://azmieyusoff.blogspot.com/2012/03/warganegara-segera-ramai-di-semenyih.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular