Thursday, August 9, 2012

Jom tonton Video animasi Antu Tuya dan Datuk Nazak kikiki

Kartunis dan aktivis politik Zulkiflee Anwar Ulhaque (Zunar) hari ini melancarkan animasi kartun yang berjudul “1 Funny Malaysia”, animasi kartun politik yang pertama di Malaysia.

“1 Funny Malaysia” yang panjangnya selama lima minit ini juga, adalah yang pertama dibuat oleh Zunar. 

“Kartun ini mengisahkan tentang mangsa bom C4 dan juga bekas model yang bernama Antu Tuya bersama seorang anaknya mencari Datuk Nazak yang tinggal di pusat pentadbiran di Putrajaya,” kata Zunar dalam kenyataan yang dikirim kepada The Malaysian Insider pagi tadi. 

Projek kartun ini telah memakan masa dua bulan untuk disiapkan, dengan ramai kartunis dan animator seperti Jonos, Ahmad Amir Mat Hashim, Azhar Samad, Simon Zilan dan ramai lagi. Zunar bercadang menyambung untuk siri-siri berikutnya, tetapi memandangkan produksi animasi memerlukan dana, beliau berharap peminat dan penyokong dapat menyumbang dana melalui laman web beliau di www.zunarcartoonist.com. 

Menurut beliau lagi, beliau masih dalam rancangan dan melihat kepada sumber kewangan yang ada untuk meneruskan projek ini. 

Dalam kartun beliau terbaru, Antu Tuya telah mencari Datuk Nazak dan menuntut agar “janji ditepati” untuk membayar komisennya, kemudian Datuk Nazak terjun dari tingkap pejabatnya dan menaiki lembu yang menyerupai wanita memakai tudung. Lembu itu kemudiannya mencampak Datuk Nazak menaiki kapal selam Scorpene sebelum kapal selam itu menuju ke suatu tempat, kemudiannya Mahkamah Perancis sedang menunggu. 

Klip video itu berakhir apabila Datuk Nazak menyembunyikan dirinya dalam rambut seorang wanita yang bernama “Rosmoh”. “Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua kartunis/artis/animator/editor yang menjayakan produksi ini walau dengan bajet yang sangat rendah.”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular