Tuesday, December 20, 2011

Tembelang Isa Samad sebagai Pengerusi Felda kantoi...

Kes penyenaraian Felda GV- kajian semula
Ada seorang sahabat hantar text kepada saya. Dia menyatakan dia tidak faham mengapa saya menentang penyenaraian felda fgv. Adakah saya tidak suka peneroka felda dapat durian runtuh?

Saya memilih untuk tidak menjawab beliau.

Sebab utama, saya memikirkan ini suatu silap mata beberapa orang untuk mendapat wang runtuh. Berapa ramai peneroka felda boleh beli blok blok saham itu nanti? Kenapa jika ada jalan yang direct untuk buat duit, kita memandai mandai nak buat duit cara indirect? Cara direct yang saya maksudkan ialah peneroka tanam sawit dan jual sawit kepada Felda Holdings pada harga yang baik. Dan mereka akan lebih untung jika buat macam Air Asia mahukan- harga input semua murah. Jika AA mahukan cukai airport di turunkan supaya kos input rendah- peneroka yang rata rata nya Melayu mahukan kos input seperti baja, perkakas, jentera, barangan dan perkhidmatan semua murah. Bukan kah cara yang demikian menguntungkan para peneroka directly? Tidak perlu trick sana dan trick sini.

Kita dah bosan dengan IPO ni. Yang mendapat laba ialah mereka yang mengetahui terlebih dahulu, Felda mahu di senaraikan. Taruh dan bubuh lah apa sahaja syarat- moratorium kah, atau apa apa- tipu muslihat oleh pegawai tinggi felda akan tetap berlaku. Jadi, apa makna nya penyenaraian tersebut? Ianya suatu alasan untuk suatu kumpulan orang membuat wang yang banyak. Itu objection kita yang pertama.

Apa akan jadi apabila penyenaraian berlaku? Yang terjadi ialah konsentrasi kuasa pada satu orang iaitu Isa Samad. Ini kita kena tentang. Isa Samad pengerusi Felda. Dia pengerusi Felda Holdings. Dia jadi pulak pengerusi KPFB. Dan tentu dia nak jadi pengerusi FGV. Berapa banyak daa….

Yang di kehendaki ialah agihan kuasa supaya sesuatu unit perniagaan boleh berfungsi secara merdeka dan bebas dari keputusan satu orang. Konsentrasi kuasa atau monopoli is bad economics.

Apabila kuasa di konsentrasi pada satu orang sahaja, ia mendedahkan Felda kepada salah guna kuasa dan pertimbangan yang kurang bijak. Dan isa samad tidak ada rekod pengurusan perniagaan yang baik. Tanah di negeri Sembilan yang leasehold di agihkan kepada peniaga bukan melayu bertukar menjadi tanah freehold. Bolehkah kita menganggap Isa SAmad pembela kepentingan orang Melayu? Jerit dan memekik sambil menghayun tangan macam kartun, itu Isa Samad boleh buat. Dan kita tahu attitude Isa Samad- den MB, dia punya hal lah sekarang akan bertukar, den pengerusi felda, ikut suka den lah.

Boleh jadi saya telah lihat banyak sangat kebejatan yang di lakukan oleh puak2 UMNO, maka saya ada in built cynicism bila kerajaan comes up with a business plan. What to do- I am an incorrigible cynic. That is my more endearing personality trait.

Mungkin pada peringkat IPO dapat 300 juta kemudian syer felda melekat pada tahap RM1.20 untuk 10 tahun yang akan datang. Lebih bala, jika syer tersebut turun rendah dari RM1. Apa kita nak jawab kepada 220,000 peneroka felda?

Ketika itu, apa nak jawab? Sebab keadaan dunia meleset dan sebab kita menerokai bidang baru? Dalam brochure dan tulisan FGV yang di salurkan melalui penulis upahan, bukan main glossy nya cerita FGV. Semua orang boleh tulis baik2. Kita boleh buat janji yang muluk2. We have this, we have that, we have what it takes to scale FGV to new heights and orgasms. Beri upah kepada garaduan Finance, mereka akan tulis mengenai syurga loka. Apa mereka peduli asal duit masuk bukan?

Jika Felda Holdings membuat RM 700 juta tahun lalu, tidakkah lebih lojik jika Felda Holdings yang di senaraikan? Kenapa pemilik minority dalam FH yang beria ria mahu menyenaraikan FGV seolah olah untuk menyelamatkan diri nya sendiri kerana telah mencatat kerugian lebih 500 juta? It does not make sense. Kenapa tidak berikan peluang kepada KPFB yang ambil alih 100% Felda Holdings? Biarkan FGV yang di miliki 100% oleh Felda menjalankan perniagaan yang mereka buat sekarang. It is better for Felda to float FGV alone and sells its share in Felda Holdings to KPFB. Sekurang kurang nya, KFFB di miliki sepenuhnya oleh peneroka!

Sumber : sakmongkol.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular