Thursday, April 11, 2013

Struktur cukai kereta : Muhyiddin cuba memperbodohkan rakyat +Video

Rafizi Ramli memalukan Muhyiddin Yassin..
Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri tidak faham struktur cukai kereta yang dilaksana Barisan Nasional nampaknya..

Ini ekoran dari kenyataannya yang cuba untuk memperbodohkan rakyat olehnya semalam..

Dalam kenyataannya beliau mengatakan bahawa harga kereta akan turun apabila Perjanjian Perdagangan Bebas Asean (AFTA) dilaksanakan sepenuhnya.

Padahal sekarangpun Sekarang pun, AFTA sudah dilaksanakan apabila pembelian kereta-kereta yang dikilang di Asean tidak dikenakan sebarang cukai import.

Di bawah kenyataan penuh Rafizi:

Kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) bahawa harga kereta akan turun apabila Perjanjian Perdagangan Bebas Asean (AFTA) dilaksanakan sepenuhnya membayangkan beliau tidak memahami struktur cukai kereta yang dilaksanakan sendiri oleh BN.

Sekarang pun, AFTA sudah pun dilaksanakan apabila pembelian kereta-kereta yang dikilang di Asean tidak dikenakan sebarang cukai import.

AFTA dilaksanakan untuk menghapuskan halangan dagangan (trade barriers) dalam bentuk tarif import supaya barangan boleh bergerak bebas tanpa diskriminasi harga di dalam lingkungan pasaran besar Asean.

Yang menyebabkan harga kereta naik melambung adalah cukai eksais dan cukai jualan yang dikenakan dari kadar minima 85% hingga ke 115% ke atas harga asal kereta.

Cukai eksais dan cukai jualan inilah yang menjadikan harga jualan kereta bertambah satu kali ganda, bukannya cukai import kerana AFTA telah pun menghapuskan cukai import ke atas kereta-kereta dari negara Asean.

Setiap tahun, 90% dari kereta yang dijual di Malaysia dikilang di Malaysia atau negara-negara Asean.

Oleh yang demikian, untuk menurunkan harga kereta, dasar percukaian negara perlu ditukar dengan menghapuskan cukai eksais ke atas kereta seperti yang dicadangkan KEADILAN.

Sebab itu, apabila Muhyiddin sendiri tidak memahami faktor yang meningkatkan harga kereta sekali ganda, ini menimbulkan keraguan sama ada BN betul-betul ikhlas dengan janjinya untuk menurunkan harga kereta.

Lebih membimbangkan, kenyataan Muhyiddin yang mengaitkan penurunan harga kereta dengan pelaksanaan AFTA membayangkan bahawa janji itu hanya satu gimik politik yang tidak akan dilaksanakan oleh BN sekiranya menang nanti.

Makanya, saya menyeru supaya Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi penjelasan sama ada:

1. Beliau tidak faham tentang struktur percukaian negara dan tersilap membuat kenyataan apabila menyebut pelaksanaan AFTA akan menurunkan harga kereta; atau

2. Beliau tahu rancangan Barisan Nasional untuk mengaitkan janji menurunkan harga kereta dengan AFTA tetapi bukan cukai eksais, sekaligus mengesahkan bahawa Barisan Nasional tidak ikhlas untuk melaksanakan penurunan harga kereta.

Saya tidak pun akan memberi sebarang maklum balas terhadap kenyataan Muhyiddin bahawa Pakatan Rakyatlah yang menciplak Manifesto BN.

Itu satu kenyataan bertaraf kebudak-budakan yang tidak selayaknya datang dari seorang bekas menteri kanan, maka ia tidak layak untuk diambil serius oleh rakyat Malaysia ~ Keadilandaily

Fuh!! nasib baiklah ada pilihanraya.. kalau tidak kekallah Malaysia diperintah oleh orang-orang yang dungu yang hanya tahu bercakap tetapi tidak faham apa yang dicakapkannya itu sendiri..

Tapi.. yang aku hairannya masih ada lagi yang menyokong manusia sebegini untuk menjadi pemimpin mereka.. ASD

SAKSIKAN!!! dan SEBARKAN!! : Video Panas Rafizi Ramli ..

"Segala pertempuran ditangguhkan sehingga selepas pilihan raya" .. Klik SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular