Monday, July 25, 2011

Panas !!! Tarif elektrik naik lagi bermula 1 Sept

Levi hotak kau. 


Govt looks at additional 1% levy for renewable energy

PETALING JAYA: An additional 1% levy to cover cost associated with the feed-in tariff (FiT) scheme for renewable energy (RE) will be suggested next year on top of the 1% levy to be implemented from Sept 1, says Energy, Green Technology and Water Ministry (KeTTHA) deputy secretary-general Badaruddin Mahyuddin.

“The 1% levy on consumers using above 300kWh (kilowatt-hour) per month starting Sept 1 is for the RE fund. -  Berita penuh disini 
Komen dari AMENO 
Ameno : levi = tarif elektrik naik dalam bentuk baru.
Levi hotak kau. 

Dah bertahun2 ko collect untung lepas tue time nak simpan dana untuk segala bagai projek masa depan ko korek duit rakyat lagi. Sebab tue aku cakap levi hotak kau! Mustahil untuk syarikat gergasi macam neh takde fund dan modal pusingan. Pergi mampos dengan kau punya alasan. Asal ko cakap pasal bil elektrik pengguna yang bakal berubah tak kira lah samada ia disebabkan levi ka tarif ka apa ka pergi mampos. Jawapan aku jelas dan tepat iaitu 

pergi mampos.

Ko ingat rakyat petik duit dari pokok ka? Ko ingat duit boleh tumbuh dari tanah ka? Ko ingat time hujan turun dalam bentuk duit ka? Ko ingat doraemon wujud ka? Tak kan? So berhentilah segala bagai apa juga pelan ko sekarang. So berhentilah segala bagai plan yang memerlukan ko korek dana tambahan dari rakyat. Dana yang rakyat bagi pada ko selama neh sudah mencukupi untuk apa jua projek yang ko nak buat pada masa kini dan pada masa hadapan. 

Yang penting sekarang neh ko berhenti untuk bersikap tamak. Jangan cabar kesabaran rakyat. 1rakyat mungkin ko boleh mamposkan dengan bom. Dua rakyat mungkin ko boleh sogokkan wang dan hantar ke luar negara. Tapi kalau dah berakyat2? Apa tindakan ko? Mana ko nak lari? So berhenti sebelum ahti kami mencecah ke tahap marah yang maksimum. Berhenti memperbodohkan rakyat atau korang akan lihat kemarahan rakyat.

Untuk rekod aku sepatutnya termasuk ke dalam kumpulan yang tidak terjejas bil elektriknya. Tetapi aku heran kenapa sejak bil elektrik naik, bil rumah aku turut naik. Aku dah confused untuk 2 kali sejak terima bil. Oleh itu bila kerajaan ataupun sesiapa sahaja cakap bahawa rakyat majoriti tidak akan terjejas aku rasa aku dah tak patut percaya lagi. Dorang menipu. Sapa yang terima bil dorang tahu. 

Dan selain dari itu, nafsu aku terus terang mengatakan bahawa charge levi ialah kenaikan tarif elektrik dalam bentuk baru. Mereka dah malas nak guna terms penyelarasan sebab asyik kena ejek so now mereka using word levi pula untuk cekik wang rakyat. Dasar tak kenang budi rakyat punya kerajaan. Kita baik dengan dia, last2 kita kena pijak balik.

Memang betul lah bn = barang naik..

Read more: amenoworld.blogspot.com


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular