Tuesday, August 2, 2011

untung kroni sapu, apabila rugi rakyat tanggung


Krisis DAWAMA: Penswastaan ala BN yang membebankan rakyat dan mengkayakan kroni
KUALA LUMPUR, 2 Ogos: “Persoalannya kenapa berlaku demikian?” tanya AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (gambar) berhubung kakitangan Dawama diberi cuti tanpa gaji. 

Katanya, paling malang notis cuti tanpa gaji dikeluarkan ketika kakitangan yang beragama Islam menyambut awal Ramadhan pada tahun ini. 

Justeru, ujarnya penyiasatan menyeluruh perlu dibuat kenapa berlaku kepada agensi mendapat kontrak tetap daripada Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) untuk mencetak dan memasarkan buku Kementerian Pelajaran Malaysia. 

Baginya, negara dikejutkan dengan berita kakitangan Dawama diberi cuti tanpa gaji sehingga kepada satu waktu yang tidak dimaklumkan. 

Hampir 400 kakitangan Dawama telah menerima notis tersebut bermula pada 1 Ogos (semalam) termasuk Sabah dan Sarawak. 

Dawama ialah syarikat yang bertanggungjawab mencetak dan memasarkan bahan bacaan terbitan DBP menerusi kontrak yang ditandatangani pada 1 September 2002. 

Tempoh kontrak dengan syarikat konsesi itu adalah selama 12 tahun dan akan tamat pada 2014. 

Sejak tahun 2002, Dewan Bahasa dan Pustaka mengalami kerugian RM20 juta hingga RM40 juta setiap tahun. 

Menurut Idris, sebelum diswasta DBP mencatat keuntungan setiap tahun RM20 juta. 

DBP yang ditubuhkan pada 22 Jun 1956 dengan nama asalnya Balai Berita. 

Beliau menambah, DBP yang diletak di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia, yang menterinya sekarang ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin mesti bertindak mengatasi kemelut Dawama. 

“Setelah pemimpin Umno merosakkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu ketika memperkenalkan Matematik dan Sains, sekarang satu lagi pengkhianatan Umno terhadap institusi yang memartabatkan Bahasa Melayu mengalami krisis kewangan sehingga menjejaskan penerbitan DBP yang telah dimonopoli oleh Dawama,” ujarnya. 

Katanya, kes Dawama menambahkan satu lagi hujah ketidakwibawaan kerajaan Barisan Nasional untuk menguruskan negara ini. 

“Inilah akibat dasar penswastaan ala BN yang membebankan rakyat dan mengkayakan kroni,” ujarnya. 

Akhirnya, kata beliau segala kerugian ini rakyat akan dibebankan, kerana kerajaan terpaksa mengambil alih syarikat yang menghadapi masalah. 

Menurutnya, model penswastaan BN mudah sahaja hendak memahaminya, untung kroni sapu, apabila rugi rakyat tanggung. harakah


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular