Friday, March 16, 2012

Apakah Mahathir fikir dia lebih berakal dari Ulama Hadis?


Sebelum tu Baca Kenyataan Mahathir di SINI

i) Sudah tentu yg utamanya al-Quran, kemudian hadith, kemudian ijtihad jumhur ulama mujtahidin dan seterusnya. Tetapi al Quran ada yg memerlukan penafsiran dan perbincangan teliti sbb banyak je ayat2 Allah berbentuk "kiasan" atau mutasyabihat.

ii) Tidak mungkin berlaku percanggahan antara kesemua sumber itu sbb pendapat ulama adalah berdasarkan kpd kajian menyeluruh depa terhadap al Quran dan Hadis Nabi. Depa ni bersifat penerang dan penjelas bukan penyanggah. Situ yg madey silap.

iii) Hadis sahih adalah hadis yg boleh digunapakai utk hujah dan hadis daif adalah hadis yg x leh guna utk hujah tp boleh digunakan utk amalan bagi mendapat fadilat dan pengajaran agar kita takutkan azab dan gemarkan akhirat. Apa masalahnya kat situ?

Iv) Dalam pengajian hadis, kalau ada satu ulama muhadis mengatakan hasan dan lelain semua mengatakan daif, maka hadis itu adalah hasan. Perbezaan pendapat mengenai hasan dan daif ini adalah khilaf dan khilaf itu adalah rahmat bagi umat Islam. Madey ni belajar pasal hadis ke x?

v) Perlu difahamkan bahawa umat Islam zaman dahulu mempunyai hati yg cerah dan mampu mengingat ribuan hadis oleh Nabi s.a.w. Malah, source kajian bukhari dan lain2 muhadisin dtgnya dari ribuan org yg berbeza. Apakah ilmu dia pasal hadis ni hebat sgt sampai boleh menyanggah keupayaan bukhari dll?

vi) Inilah sebabnya kenapa bukhari hanya menerima sejumlah kecil sahaja drpd ratusan ribu yg beliau kaji dan selidik sebagai hasan. Ada faham?

vii) Disebabkan Allah kurniakan akal kpd manusialah lahir org2 seperti khalifah umar yg memerintahkan alQuran dibukukan, bukhari dan muslim dll yg merawikan hadis sebagai panduan manusia. Dan seperti yg pernah aku tulis dalam blog aku, tak semua perkara boleh ditakwil dgn akal. Atau kita akan jd muktazilah. Apakah madey menyatakan yg dia lebih hebat dr bukhari dan muslim hingga mampu mempertikaikan hasil kajian depa?

Madey ni betul2 makin teruk. Baca Ulasan Seterusnya Di SINI

http://azmieyusoff.blogspot.com/2012/03/apakah-mahathir-fikir-dia-lebih-berakal.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular