Thursday, August 22, 2013

Isu CCRIS: Umno BN gagal sedia pendidikan percuma

KUALA LUMPUR 21 OGOS: Umno BN sebagai Kerajaan Persekutuan gagal melaksanakan tanggungjawab keadilan sosial bagi menyediakan pendidikan percuma khususnya kepada golongan yang memerlukan.

Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim menentang cadangan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) untuk menyenaraikan peminjam PTPTN yang tidak membayar pinjaman di bawah Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS).

Anwar lagi“Ia merupakan tindakan yang akan terus membebankan kewangan kepada peminjam selepas mereka dibebankan untuk membuat bayaran pinjaman pendidikan,” katanya dalam kenyataan.

Anwar berkata, isu utama yang perlu diberi perhatian bukannya usaha kerajaan untuk memperolehi semula pinjaman berkenaan tetapi tanggungjawab bagi melaksanakan keadilan sosial dalam bidang pendidikan.
Terdahulu, Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli berkata, tindakan menyenaraikan peminjam PTPTN di dalam CCRIS sebagai tidak mempedulikan kebajikan terutamanya anak muda.

Katanya, tindakan ini akan digunakan oleh institusi kewangan untuk menafikan kemudahan pinjaman perumahan, kenderaan dan peribadi kepada peminjam PTPTN yang didaftarkan oleh PTPTN di dalam CCRIS.

“Ini bermakna peminjam PTPTN seolah-olah jatuh ditimpa tangga, sudahlah dibebankan dengan kos sara hidup yang tinggi dan gaji yang rendah, mereka kini diugut oleh PTPTN untuk dinafikan hak memiliki rumah dan kereta,” kata Rafizi.

Beliau memberi amaran kepada Menteri Pendidikan Kedua, Datuk Seri Idris Jusoh supaya tidak meneruskan niat untuk mengugut dan menghukum anak muda peminjam PTPTN dengan menyenaraikan mereka di dalam CCRIS.

“KEADILAN akan menggerakkan kempen di seluruh negara untuk menentang hasrat ini sehinggalah ia dibatalkan oleh Barisan Nasional,” kata Rafizi.

Tidak sampai beberapa hari selepas isu ini dibangkitkan, kerajaan hari ini membatalkan tindakan PTPTN dalam melaksanakan CCRIS terhadap peminjamnya.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin menerusi kenyataan di facebooknya hari ini memaklumkan sejurus selesai bermesyuarat bersama Jemaah Menteri.

Keputusan ini dibuat mungkin berdasarkan tekanan dari pelbagai pihak yang tidak bersetuju berikutan pengumuman Idris bahawa PTPTN akan melaksanakan CCRIS dengan kerjasama Bank Negara untuk menyenarai hitam peminjam yang gagal membayar pinjaman PTPTN.

CCRIS merupakan sistem pangkalan data Bank Negara yang menyimpan maklumat kredit peminjam yang telah dilaporkan oleh institusi kewangan.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=54983

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular