Friday, December 14, 2012

Misteri 'terowong Jepun' Palekbang akan didedah


KOTA BHARU: Misteri penemuan barangan bersejarah yang didakwa 'terowong zaman Jepun' di tepi Sungai Kelantan kawasan Palekbang, Tumpat akan didedah dalam tempoh terdekat.
Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Kelantan, Datuk Husam Musa, berkata sehingga kini kajian sedang dijalankan dan hasil rumusan kajian itu akan didedahkan kepada umum.

Pencarian setakat ini katanya, berhasil menemui beberapa artifak antaranya syiling lama yang menunjukkan zaman pentadbiran kerajaan silam Kelantan.

Syiling itu katanya dipercayai dari Timur Tengah dan memberi gambaran kemungkinan Palekbang merupakan pelabuhan yang terkenal di zaman dahulu.

“Bagaimanapun ianya masih dalam kajian untuk mengetahui tahun sebenar ianya dikeluarkan,”ujarnya kepada media selepas mesyuarat exco di sini semalam.

Beliau bagaimanapun berkata, kajian lanjut sedang dilakukan di kawasan itu khususnya terhadap artifak yang berkemungkinan dari tiga zaman, iaitu zaman Melayu lama, zaman British dan Jepun.

Sebelum ini, seluruh Kelantan gempar dengan penemuan misteri terowong yang didakwa peninggalan Jepun ketika perang dunia kedua di Kampung Palekbang berdekatan Pangkalan Pasir Haji Manaf di negeri itu.
Ekoran itu, mula tersebar cerita mengatakan terowong bawah tanah itu panjangnya 100 kilometer bersambung sehingga ke Takbai, Thailand dan mempunyai lapangan terbang bawah tanah hingga ke Lalang Luas, Machang.

Dikatakan juga di bawah tanah itu terdapat kubu Jepun, landasan kereta api dan juga ada hasil bumi.

Beberapa buah telaga yang dijumpai di kawasan tersebut didakwa lubang untuk turun ke terowong panjang terbabit.

Bagaimanapun ada pihak telah menafikan kewujudan terowong itu, malah lubang yang ditemui itu hanya telaga dan di bawahnya ada saluran air yang tembus ke Sungai Kelantan.

Mengulas lanjut Husam berkata, telaga yang ditemui di situ besar kemungkinan ianya di zaman British dan bukannya sewaktu kedatangan Jepun.

“Saya yakin kawasan ini akan menjadi pusat pelancongan baru yang bakal menarik perhatian masyarakat dalam dan luar negara apabila ianya dijayakan sepenuhnya,”ujarnya. - Harakah

"Segala pertempuran ditangguhkan sehingga selepas pilihan raya" .. Klik SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

Demo LoNie Al Baqarah [28] : Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular