Wednesday, July 6, 2011

Demonstrasi tentera untuk takutkan rakyat- N Surendran


Kuala Lumpur : Naib Presiden KEADILAN N.Surendran berkata, demonstrasi Angkatan Tentera Malaysia dan Polis di Raja Malaysia bertujuan menakut-nakutkan orang ramai berhimpun 9 Julai ini.

Beliau mengulas Demontrasi yang dinamakan ‘Demonstrasi Ketenteraman Awam sempena Eksesais Bersatu Aman di antara tentera dan polisyang dilakukan di Kem Sungai Besi di Kuala Lumpur.


Antara yang paling menonjol semasa demontrasi berkenaan adalah sehelai kain rentang yang memberi amaran kepada orang ramai supaya ‘bersurai jika tidak mahu ditembak’, dalam pelbagai bahasa.




Surendran yang juga peguam berkata, tindakan tersebut salah dari segi undang-undang, malah demontrasi itu sendiri yang kononnya bertujuan menangani perhimpunan aman adalah bercanggah dengan perlembagaan.


“Memaparkan kain rentang dengan ugutan itu adalah salah di sisi undang-undang di bawah kesalahan jenayah di bawah Seksyen 503 Kanun Keseksaan (perbuatan memeras ugut dan menakut-nakutkan) dan melanggar perlembagaan persekutuan,” katanya.


“Dengan apa yang dibuat menggambarkan negara berada di bawah pemerintahan kuku besi seperti yang dipraktikkan di Korea Utara dan Syria,” 
katanya ketika dihubungi Keadilandaily.


Menurut Surendran, ia jelas merupakan intimidasi terhadap Bersih meskipun pemerintah tertinggi negara, Yang di Pertuan Agong perkenan perhimpunan anjuran NGO itu diadakan di stadium.


“Saya juga kesal walaupun Bersih sudah bersetuju dengan cadangan kerajaan untuk mengadakan perhimpunan di stadium, polis masih lagi tidak menghentikan tangkapannya terhadap aktivis Bersih,” kata Surendran.


Beliau bagaimanapun berkata semangat rakyat masih lagi kuat dan yakin rakyat akan terus berhimpun demi menuntut supaya kerajaan melaksanakan pilihan raya adil dan telus. KD

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular