Wednesday, September 4, 2013

Sekarang Semua Mahu Naik!!

Mana tahan oooo barang juga mesti mau naik. Tubuh sihat minda cargas. Barang naik Melayu tetap mudah lupa. Kih Kih Kih.


Padan muka. Lain kali bebal betingkek tingkek lagi.

Berita 1 : PETALING JAYA : Kos operasi yang lebih tinggi akibat daripada kenaikan 20 sen dalam harga petrol RON95 dan diesel mungkin akan dipindahkan ke pelanggan , menurut pemain utama dalam industri pengangkutan.

Mereka juga meminta orang ramai untuk bersedia untuk kesan rantaian barangan dan perkhidmatan yang lebih mahal.

Pan Persatuan Pengusaha Bas Se-Malaysia , yang mempunyai 130 ahli di seluruh negara , menjangkakan tambang bas berhenti-henti dan ekspres meningkat antara 5% dan 30% " dalam masa terdekat ".

" Kenaikan harga diesel telah mengakibatkan peningkatan segera sebanyak 5% dalam kos operasi dan ini akan mempunyai kesan ke atas pengusaha bas ekspres dan bas berhenti-henti, " kata presiden persatuan Datuk Ashfar Ali.

"Kami menggesa kerajaan bertindak segera untuk mengurangkan kesan sebagai operator akan mendapati sukar untuk menyerap kenaikan kos bahan api, " katanya kepada The Star.

Operator kini diberikan kuota 1,400 liter diesel sebulan untuk peringkat bas dan 2,800 liter sebulan bagi bas ekspres. Harga kuota kini RM1.68 seliter.

Pengusaha bas perlu membayar harga pam - kini meningkat kepada RM2 - jika mereka melebihi kuota bulanan mereka, Ashfar berkata.

Ashfar menyarankan agar kerajaan menaikkan kuota subsidi diesel untuk bas berhenti-henti kepada 3,000 liter sebulan , dan bagi bas ekspres kepada 6,000 liter.

Persatuan Pengusaha Lori Selangor dan Kuala Lumpur berkata bahawa kos diesel yang dibuat sehingga 30 % kepada 40 % daripada perbelanjaan keseluruhan ahli-ahlinya.

Kenaikan harga minyak akan meningkatkan kos operasi mereka kira-kira 5 % kepada 8% , setiausaha agung persatuan Alvin Choong menambah.

"Ini adalah agak peningkatan yang ketara . Operator secara semulajadi akan cuba untuk memnidahkan kos tambahan kepada pengguna , " katanya.

Bagaimanapun, beliau percaya kenaikan harga barangan akibat kenaikan bahan api "tidak perlu menjadi sangat besar".

Choong, yang menjangka kerajaan untuk menaikkan harga diesel lagi dalam masa terdekat , berkata ia tidak perlu dilakukan secara berperingkat-peringkat .

Persatuan Syarikat-syarikat pengangkutan Malaysia , Datuk Che Azizuddin Che Ismail berkata "ia adalah semula jadi" kepada pengguna untuk membayar lebih apabila kos operasi naik.

Beliau berkata, kos tambahan akan bergantung kepada jenis kenderaan pengendali digunakan dan jenis kargo diangkut.

" Ia terpulang kepada pengendali berapa banyak kos mereka akan menyampaikan kepada pelanggan mereka, " katanya.-Petikan dari The STAR, 4hb September 2013

Berita 2 : Persatuan teksi cadang naik tambang

KLUANG - Persatuan Pemandu Teksi Melayu Kluang bercadang menaikkan harga tambang susulan kenaikan harga petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen berkuat kuasa, semalam.

Pengerusinya, Mustakim Abdul Jalel berkata, kenaikan harga tambang itu berikutan kenaikan kos yang bakal ditanggung oleh pemandu teksi.

Menurutnya, kenaikan harga tambang teksi itu masih di peringkat perbincangan dan belum dikuatkuasakan kerana kenaikan harga petrol dan diesel diumumkan secara mengejut semalam.

“Kami terpaksa naikkan harga tambang teksi selepas berbincang dengan ahli persatuan serta pihak berkaitan.

“Kami berhadapan kos diesel yang agak tinggi akibat kenaikan tersebut, namun kami percaya tambang baru nanti tidak akan menyusahkan pelanggan,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Mustakim berkata, pihaknya tidak akan menaikkan tambang teksi pada kadar tinggi kerana khuatir pelanggan enggan menggunakan perkhidmatan teksi.

Katanya, kenaikan harga petrol perlu dipertimbangkan semula kerana ia membebankan golongan rakyat kurang kemampuan. - Sinar Harian

Berita 3 : Pengendali bas mahu tambang naik

Persatuan pengendali bas kini mahu harga tambang disemak semula ekoran tindakan kerajaan menaikkan harga minyak petrol RON95 dan diesel mulai tengah malam tadi.

Presiden Persatuan Pengusaha Bas Seluruh Malaysia (PMBOA) Datuk Mohamad Ashfar Ali berkata, tambang itu mesti diselaraskan semula atau ia akan menjejaskan industri itu.

Bagaimanapun, pengendali masih memerlukan kelulusan kerajaan sebelum ia dapat dinaikkan.

'Di Malaysia, harga bas dikawal oleh kerajaan. Kita tidak boleh sewenang-wenangnya menaikkan tambang bas....

"Kami sudah mohon peningkatan 30 peratus tambang bas pada Mei tetapi kerajaan belum meluluskannya," katanya.

Kerajaan hanya meluluskan 10 peratus surcaj untuk bas ekspres semasa musim perayaan antara 8 Julai hingga 8 September.

Mohamad Ashfar juga menggesa kerajaan menaikkan subsidi diesel antara 1,400 hingga 3,000 liter sebulan untuk bas henti-henti dan antara 2,800 hingg 5,000 liter untuk bas ekspres. Mkini

Berita 4 : Surcaj bahan api kargo naik ekoran harga minyak

Syarikat pengangkutan kontena akan menaikkan surcaj bahan api kargo daripada kadar tarif 16.19 peratus kepada 18.2 peratus, sebagai kesan daripada kenaikkan terbaru diesel sebanyak 20sen yang bermula tengah malam tadi.

"Kadar pengangkutan berbeza mengikut kawasan. Tetapi secara umum, jika kadarnya RM100, ini bermakna pelanggan harus membayar tambahan RM18.20 untuk Faktor Penyelarasan Bahan Api (FAF)," kata Naib Presiden Association of Malaysian Hauliers.

"Ketika harga diesel sebanyak RM1.80 seliter, mereka membayar RM16.19. Kami akan maklumkan anggota kami tentang FAF baru hari ini."

Ketika dihubungi, Nazari berkata, jadual FAF ditetapkan oleh industri itu semasa pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi, yang membawa kepada turun naik harga minyak kerana pengurangan subsidi.

Harga diesel sekarang RM2 seliter manakala petrol RON95 2.10 untuk seliter. - Mkini

Berita 5 : Usah salahkan peniaga naik harga

SHAH ALAM - Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana (Ikhlas) menggesa kerajaan mengambil tindakan terhadap pembekal dan pemborong ekoran pelaksanaan kenaikan harga bahan bakar diesel dan petrol.

Presidennya, Mohd Ridzuan Abdullah berkata, kerajaan tidak boleh menyalahkan peniaga kecil jika kenaikan harga berlaku.

Menurutnya, harga barangan jualan peniaga kecil bergantung kepada harga daripada pemborong dan pembekal.

"Kita memang tak boleh nak buat apa-apa atau halang harga naik.

"Perkara ini berpunca daripada pembekal dan pemborong yang mula menaikkan harga.

"Kerajaan dan pihak kementerian seharusnya perlu memberi amaran kepada golongan ini," katanya kepada Sinar Harian Online, hari ini.

Semalam, media melaporkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) memberi amaran kepada semua peniaga agar tidak menaikkan harga barang kawalan sesuka hati berikutan kenaikan harga minyak RON95 serta diesel sebanyak 20 sen seliter mulai hari ini.

Menterinya, Datuk Hasan Malek berkata, seramai 1,845 pegawai penguat kuasa di seluruh negara serta 1,701 pegawai pemantau harga sudahpun melakukan pemantauan bagi memastikan tiada peniaga memanipulasi kenaikan harga minyak.

Beliau berkata, kementerian amat tegas dalam menangani masalah itu dan bertindak berdasarkan Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011.

"Saya akan memberi nasihat terlebih dahulu kepada peniaga yang ingkar, tetapi kalau tidak ikut, saya akan beri amaran dan mengambil tindakan kalau masih berdegil," katanya

Dalam pada itu, Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (Presma) turut mengambil pendekatan tunggu dan lihat.

Presidennya, Noorul Hassan Saul Hameed berkata, kenaikan harga bergantung kepada barang bekalan perniagaan yang dibeli daripada pemborong dan pembekal.

"KIta akan tunggu dan lihat, kalau barang keperluan untuk kita berniaga naik, kita akan berbincang untuk memutuskan kenaikan harga yang sewajarnya.

"Kita akan terus bekerjasama dengan KPDNKK dalam soal ini," jelasnya.

Noorul Hassan berkata, dalam tempoh dua hari pengumuman kenaikan harga minyak, harga makanan dan minuman masih kekal.

"Baru dua hari, setakat ini tak ada lagi aduan harga makanan dan minuman di premis ahli kita naik.

"Kita bukan mementingkan keuntungan tetapi kita mementingkan kuantiti pelanggan yang datang ke gerai kita, kalau kita naikkan harga barang tak mustahil pelanggan akan berkurangan," tambahnya. SH

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular