Saturday, April 16, 2011

30 keluarga dipindah kes tanah jerlus

 LUBANG besar terbentuk di Jalan Syed Mahadi, Kampung Baru berikutan tanah mendap akibat banjir kilat selepas hujan lebat petang semalam.
LUBANG besar terbentuk di Jalan Syed Mahadi, Kampung Baru berikutan tanah mendap akibat banjir kilat selepas hujan lebat petang semalam.
Penempatan sementara disedia hingga siasatan IKRAM selesai

KUALA LUMPUR: Hampir 30 keluarga yang terbabit dengan kejadian tanah mendap di Jalan Syed Mahadi, Kampung Baru, Khamis lalu, akan dipindahkan dari kediaman mereka buat sementara sehingga siasatan kejadian itu diselesaikan Institut Kerja Raya Malaysia (IKRAM).



Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin, berkata buat sementara waktu, kesemua warga tempatan yang terbabit dengan kejadian berkenaan akan dipindahkan ke Projek Perumahan Rakyat (PPR) Air Panas.
“Apa yang penting sekarang, saya masih menunggu IKRAM menyelesaikan laporan mereka kerana kita mahu mengetahui adakah kawasan ini selamat untuk diduduki penduduk,” katanya. 

Beliau berkata demikian selepas menghabiskan lebih sejam melawat lokasi mendapan selain meninjau keadaan mangsa yang kini menetap sementara di Dewan Orang Ramai, Jalan Hamzah, Kamp Raja Nong berkata, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dijangka mengambil masa dua minggu bagi membaiki kerosakan di kawasan itu. 

Bagaimanapun, sebagai langkah keselamatan jangka panjang, beberapa alternatif lain masih dipertimbangkan termasuk pembinaan semula saliran induk Sungai Bonus yang sudah didirikan sejak 30 tahun lalu selain membina kolam takungan banjir di kawasan Air Panas. 

Selain menyediakan penempatan sementara, Raja Nong berkata, Yayasan Wilayah Persekutuan (YWP), Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), UMNO serta Barisan Nasional (BN) akan menghulurkan bantuan kepada mangsa terbabit. 
Dalam kejadian yang berlaku Khamis lalu, jalan raya yang dibina diatas Sungai Bonus, berhadapan rumah penduduk mendap, sebaik hujan lebat yang melanda selama sejam kira-kira 8.30 malam berhenti. 

Mendapan itu dipercayai berlaku berikutan ketidakupayaan Sungai Bonus menampung aliran air yang banyak dari kawasan tadahan Air Panas dan Sungai Klang menyebabkan tekanan meningkat dan seterusnya membentuk mendapan selepas hujan berhenti. 

Seorang penduduk, Abdul Ghani Mohd Noor, 47, berkata, kejadian hampir serupa pernah berlaku di kawasan itu sebelum ini namun ia tidak seburuk Khamis lalu. BH

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular