Saturday, March 29, 2014

Memali : Musa Hitam bongkar Wajah sebenar Mahathir +Video

Pendedahan bekas timbalan perdana menteri Tun Musa Hitam berhubung keberadaan Tun Dr Mahathir Mohamad di Malaysia semasa peristiwa Memali dan bukan di China seperti dipercayai selama lebih 30 tahun menunjukkan wajah sebenar ‎bekas perdana menteri itu, kata ahli Parlimen Pakatan Rakyat (PR).

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad ‎berkata Dr Mahathir sanggup menjadikan Musa sebagai mangsa untuk dipersalahkan sedangkan bekas perdana menteri itu berada di Malaysia.

“Ia menunjukkan sikap dan perwatakan Dr Mahathir dalam soal Memali sanggup memangsakan timbalannya dan itulah jenis manusia yang masih disanjung‎ ramai.

“Inilah orang yang merosakkan sistem dan ekonomi negara sehingga kita berada dalam keadaan yang parah sekarang ini,” katanya pada satu sidang media di Kompleks Karangkraf, Shah Alam hari ini.
Dalam satu diskusi di Kota Baru semalam, Musa mendedahkan bahawa Dr Mahathir berada di Kuala Lumpur, bukannya China semasa peristiwa Memali.

Pendedahan ini dibuat sendiri Musa yang juga menteri keselamatan dalam negeri ketika peristiwa itu berlaku pada 19 November 1985 yang mengorbankan 14 orang dan berpuluh yang lain cedera.

Sementara itu, Ahli Parlimen Padang Serai N Surendran berkata ini bukan kali pertama Dr Mahathir menunjukkan sikapnya yang tidak jujur dan suka memutar-belit fakta.

Katanya, Dr Mahathir perlu segera menjawab tuduhan Musa dan memberi penjelasan kepada rakyat agar kenyataan itu dapat dipastikan kebenarannya.

“Saya memang tak terperanjat kerana Dr Mahathir membuktikan banyak kali bahawa beliau bukan seorang yang jujur dan beliau arif dalam memutar-belit fakta.

“Dr Mahathir perlu jelaskan dengan segera apakah benar tuduhan yang dibuat Musa kerana rakyat berhak mengetahui perkara sebenarnya,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Surendran berkata selain Dr Mahathir, pemimpin Barisan Nasional (BN) juga perlu memberi pencerahan tentang peristiwa hitam Memali dan hubung kait mantan perdana menteri itu terhadap kekejaman kerajaan pada masa itu.

MUSA HITAM BONGKAR!!! Mahathir berada di KL bukan di China semasa kes Memali

Tan Sri Musa Hitam yang dahulunya dipersalahkan dengan peristiwa Memali itu mendedahkan bahawa Tun Dr Mahathir yang terlepas kerana mengatakan beliau di China sebenarnya berada di Kuala Lumpur semasa kejadian tersebut.

Selepas hampir 30 tahun peristiwa Memali berlaku, bekas timbalan perdana menteri Tun Musa Hitam mendedahkan bahawa perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad berada di Kuala Lumpur, bukannya China sebagaimana yang diberitakan sebelum ini.

Pendedahan ini dibuat sendiri oleh Musa yang juga menteri keselamatan dalam negeri ketika peristiwa itu berlaku pada 19 November 1985 yang mengorbankan 14 orang dan berpuluh yang lain cedera.

Musa mendedahkan perkara ini dalam Diskusi Politik Malaysia: Dulu dan Sekarang anjuran Kerajaan Negeri Kelantan yang diadakan di Kota Bharu malam kelmarin.

Turut serta bersama beliau sebagai panel adalah naib presiden PAS Datuk Husam Musa dan moderatornya adalah Profesor Madya Datuk Dr Mohmamad Agus Yusof.

Musa ketika menjawab soalan Agus berkata, Dr Mahathir berada di Kuala Lumpur ketika kejadian itu bahkan, "Dua tiga hari selepas kejadian itu pun dia berada di Kuala Lumpur."

Ia disambut oleh Agus dengan berkata "Oh my God," dengan nada terkejut ekoran pendedahan Musa itu kerana media melaporkan Dr Mahathir berada di China ketika kejadian itu berlaku.

"Ok, my God, our God," kata Musa menyambut kenyataan Agus sambil ketawa dengan pendedahan itu.

Dalam diskusi itu juga Musa berkata, "titik hitam dalam politik saya adalah Memali, saya cakap terus terang." Musa berkata, itulah juga yang dinyatakan beliau kepada kawan-kawanya dalam politik dan di mana-mana.

Menurut ensiklopedia bebas, Wikipedia, peristiwa Memali berlaku pada 19 November 1985. Insiden ini mengorbankan 14 orang dan berpuluh-puluh yang lain tercedera serta penahanan beratus-ratus orang.

Kesemua yang ditahan telah dibebaskan kecuali 36 orang.

Mereka ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Dalam pertempuran antara orang kampung dengan pihak polis, Ustaz Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali dengan Ibrahim Libya terbunuh.

Polis memanggil operasi ini sebagai 'Operasi Angkara atau Operasi Hapus'.

"Ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri Malaysia berada di China," menurut Wikipedia, dan kini baru didedahkan sebaliknya oleh Musa apabila beliau berkata ketika itu Dr Mahathir berada di Kuala Lumpur.

Peristiwa Memali berlaku apabila polis cuba menahan Ibrahim Libya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana didakwa mengamalkan ajaran sesat.

Ibrahim pula tidak mahu menyerah diri kalau mahu ditahan di bawah ISA. Akibatnya polis merempuh perumahan Ibrahim Libya dan pengikutnya dengan kereta perisai dan mengakibatkan 14 terbunuh.

Musa dipersalahkan dengan peristiwa itu dan Dr Mahathir selaku perdana menteri terlepas kerana dia diberitakan berada di luar negara ketika itu, iaitu China.

Pendedahan Musa hari ini akan memberikan satu episod baru dalam peristiwa hitam ini.

PAS menyifatkan semua yang terbunuh sebagai mati syahid manakala Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim menziarahi kubur Allahyarham dan pengikutnya serta menyiramkan air mawar di atas pusara mereka. – 28 Mac, 2014.

Isu Memali: Musa perbetul fakta yang dikelirukan
Bekas Timbalan Perdana Menteri Musa Hitam malam tadi membetulkan fakta mengenai perisitiwa Memali yang berlaku 28 tahun lalu sekaligus memberi maklumat baru yang sungguh mengejutkan mengenai pengkaitan dirinya dengan kejadian tersebut. Ada orang beranggapan kecelakaan nasibnya dalam politik adalah disebabkan hukum karma ke atas pembabitan beliau dalam tragedi berdarah yang meragut 14 nyawa dan puluhan lain yang cedera itu.

Lebih sadis, ada juga yang mengaitkan tragedi malang yang menimpa anak dan cucunya dalam runtuhan Hightland Tower tidak lama dulu juga sebagai balasan ke atas kekejamannya menerusi peristiwa Memali.

Posisinya sebagai Menteri Dalam Negeri ketika itu menyebab secara automatik beliau dianggap sebagai orang bertanggungjawab atas kejadian berdarah itu. Untuk kesekian lama beliau dipersalahkan dan dicemuhi berhubung kejadian itu. Kalau disatukan segala maki hamun dan sumpah seranah ke atasnya mungkin sudah ribuan bakul. Mengapa tidak kejadian Memali itu merupakan tindakan politik paling sadis di negara ini.

Dan malam tadi setelah hampir 30 tahun Musa berdepan dengan tekanan mental dan psikologis disebalik kejadian itu, beliau mendedahkan kedudukan sebenarnya dengan membetulkan fakta yang terkeliru selama ini. Pendedahan itu mengejutkan khalayak dan boleh mengundang polemik baru.

Menurut Musa, kejadian itu bukan tanggungjawabnya secara bersendirian, sebaliknya ia adalah tanggung jawab bersama. "Saya akui kejadian itu adalah dibawah tanggungjawab saya sebagai Menteri Dalam Negeri, saya tidak mengatakan tidak," katanya dalam nada agak kekok untuk menjelaskan kronologi kejadian itu di hadapan kira-kira 300 orang hadirin. Tetapi ujarnya dalam keadaan yang serba salah, adalah tidak betul apabila bertindak bertindak bersendirian.

Apa yang didedahkan mengenai isu Memali ialah, persepsi selama ini yang mengatakan kejadian itu berlaku sebaik sahaja perdana menteri Dr Mahathir Mohamad tidak ada dalam negeri, itu tidak benar sama sekali. Tegasnya, "ketika kejadian itu Dr Mahathir ada dalam negeri."

"Tidak benar," kata Musa menolak fakta yang dinyatakan oleh Dr Muhammad Agus Yusuf yang bertindak menjadi moderator diskus dan ingin penjelasan mengenai maklumat dan fakta yang menjadi persepsi umum berhubung ketiadaan Dr Mahathir dalam negeri ketika kejadian itu berlaku.

Sebelum itu Dr Agus menarik perhatian Musa berhubung isu Memali, menyebut berdasar fakta dan frekod yang dikumpulnya bahawa semasa kejadian itu Dr Mahathir tidak ada di dalam negara.

"Dr (Agus) harus membuat kajian mengenai hal ini, sebab Dr orang akademis. Sebenarnya masa kejadian itu Mahathir ada dalam negeri dan bukan ke negeri China seperti yang diceritakan," jelasnya. "Selepas empat hari peritsiwa itu berlaku baru Mahathir ke luar negeri," kata Musa sambil memberi tahu pemergian Mahathir itu juga sebagai tektik untuk tujuan 'melindunginya. Keadaan dewan menjadi senyap tipas ketika Musa membuat pembetulan itu dianggap satu tindakan berani dan jujur.

Mungkin sesetengah yang hadir dapat menerima penjelasan bekas TPM itu tetapi persoalanya kenapa setelah hampir 30 tahun baru beliau menyatakan duduk perkara sebenarnya?

Malam tadi, saya tidak membayanagkan maderator tergamak menimbulkan isu berkenaan kerana ia sangat personal dengan Musa dan memandangkan kesediaan bekas TPM itu untuk bertandang ke negeri Kelantan dan berada di atas pentas bersam pemimpin teretinggi PAS, Husam Musa serta majlsi disedapi oleh orang-orang yang mencemuhi dan sangsi kepadanya. Keberanian Dr Agung bertanyakan hal itu sesuatu dan kesediaan Musa menjawabnya yang boleh diberi pujian kerana ia sedikit sebanyak membantu membetulkan fakta sejarah.

Yang jelasnya persoalan dibawa Agus itu akan menjadi polemik selepas ini. Dr Mahathir khasnya tidak boleh menganggap apa yang berlaku malam tadi sebuah aksi penuh retorika politik untuk Musa membersihkan dirinya dengan isu Memali, sebalik sebuah realiti baru mengenai Memali dan pembabitannya dalam tragedi berdarah itu. Suka tidak suka Mahathir haru memberi respon kepada pendedahan Musa itu. Seoloknya Mahathir memilih pentas Pas untuk menjawab apa yang ditimbulkan Musa.

Mengenai kejadian Memali itu Musa mengakui beliau terkilan dan menyesal atas kejadian itu yang dianggap titik titik hitam dalam sejarah politiknya tetapi bukanlah penyebab beliau berihat dalam politik. "Saya akui peristwia Memali benar-bernar menekan diri saya. Saya ke Makkah dan berdoa kepada Allah atas apa yang berlaku," katanya.

Pujian khas juga perlu dipuji malam tadi kerana berani dan bersedia menjawab isu Memali walaupun topik itu terkeluar dari perbahasan sebenarnya. Perbahasan malam tadi atas tajuk, Politik Malaysia dulu dan sekarang yang juga menampilkan Husam Musa sebagai penalis.

Saya percaya pendedahan Musa berhubung itu Memali itu memuaskan hati mereka yang hadir khasnya untuk mendengar atau bertanya Musa mengenai kejadian berkenaan. [pp.kel.10:00 am 28/03/14]

Menjadi panelis bersama Musa ialah Husam Musa. - MSO


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular