Wednesday, April 25, 2012

Kesian!! Jom kutip derma untuk biaya tambang Zahid ke Perancis..


Derma akan dikutip bagi biaya tambang Zahid ke Perancis..

Alasan yang diberikan oleh Zahid Hamidi untuk tidak hadir ke mahkamah Perancis berhubung kes bayaran komisen kapal selam ialah beliau tidak akan menggunakan wang kerajaan atau duit poket sendiri bagi membiayai kehadiran ke sana.
Beliau sebelum ini mempersoalkan tentang siapa yang akan menanggung segala kos untuk beliau kesana “Who will pay for ... air tickets, food and hotel accommodation in France?”

Bagaimanapun menurut Cynthia Gabriel "we are encouraged to learn that Malaysians are willing to raise funds for this case".

Aku yakin tak ada masaalah bagi kebanyakkan rakyat Malaysia untuk memberikan sumbangan berupa wang ringgit asalkan Zahid Hamidi sanggup ke Mahkamah di Perancis.

Kerana jumlah yang pembayar cukai yang dijadikan komisyen dalam hal pembelian kapal selam ini bukanlah RM5 tetapi RM500Juta...

Bersamalah kita tunggu apa lagi alasan Zahid Hamidi selepas ini.. takkan dia nak kata gayat naik Kapal Terbang pulak kot??

'Zahid, rakyat akan biaya anda ke Paris'

Menteri Pertahanan Datuk Zahid Hamidi tidak patut menjadikan alasan pembiayaan untuk mengelakkan diri daripada menghadiri inkuiri berhubung pembelian kapal selam Scorpene di Paris, kata NGO hak asasi manusia Suara Rakyat Malaysia (Suaram).

Anggota sekretariatnya Cynthia Gabriel berkata, Zahid sepatutnya mengutamakan soal akauntabiliti dan ketelusan kerana perbelanjaan ketenteraan datang daripada wang pembayar cukai rakyat Malaysia.

"Iltizam kepada kebenaran sepatutnya menjadi alasan pertama dan paling penting untuk menjadi saksi dalam kes ini, bukan wang," kata Gabriel kepada Malaysiakini.

"Tambahan pula, beliau memungkiri kata-katanya sendiri. Sebelum ini, beliau berkata sanggup memberi keterangan, kemudian beliau tukar fikiran. Kami mahu tahu apa yang telah berlaku yang menyebabkannya bertukar nada."

Gabriel berkata, paling banyak, peruntukan yang diperlukan sebanyak RM10,000 semalam, meliputi tiket pergi balik bukan Malaysia Airlines (RM5,500), tempat tinggal (RM600 semalam) dan makan di restoran (RM200).

Zahid sebelum ini dilaporkan tidak akan hadir atau menghantar wakil ke perbicaraan di mahkamah Perancis berhubung kes bayaran komisen tidak sah kepada pegawai tertinggi Malaysia dalam penjualan kapal selam pada 2002.

Katanya, tiada sebab untuk beliau hadir kerana bukan menjadi saksi dan beliau tidak akan menggunakan wang kerajaan atau duit poket sendiri bagi membiayai kehadiran ke sana, lapor Sin Chew - Malaysiakini


Kes Scorpene: Keengganan Zahid kerjasama dikesali
SHAH ALAM: Badrul Hisham Shahrin atau Chegu Bard, Ketua Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) meminta Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamidi mengotakan kata-kata beliau sebelum ini yang mendakwa bersedia berkerjasama untuk menegakkan keadilan berhubung isu komisen kapal selam Scorpene.

“Dalam pertengahan tahun lepas bila isu Scorpene ini dibangkitkan, dia seolah-olah bongkak di dalam negara.

“Dia kata tak ada masalah kalau diperlukan di mana juga mahkamah, dia berikan kenyataan, 'sanggup beri kerjasama' kononnya tiada benda yang nak diselindungkan dan berikan mahkamah tegakan keadilan.

“Tetapi yang terbaru sekali, bila kes ini betul-betul disebut di mahkamah Perancis ternyata dia pulak takut dengan alasan tak ada sebab nak gunakan duit sendiri untuk pergi ke mahkamah Perancis.

“Kata mahu mahkamah tegakkan keadilan tetapi tak mahu beri kerjasama. Cakap apa ini, selalu nak putar belit,” kata Chegubard ketika dihubungi harakahdaily hari ini.

Semalam Zahid telah mengeluarkan kenyataan bahawa beliau tidak akan hadir ke mahkamah di Perancis samada dibiayai kerajaan mahupun dengan menggunakan wang dari poket sendiri.

Menurut Chegu Bard keengganan menteri pertahanan untuk hadir dalam siasatan di mahkamah Perancis akan memalukan rakyat dan menjejaskan imej negara.

“Kita difahamkan bahawa mahkamah Perancis telah menerima Najib dan Zahid selaku saksi dalam kes tersebut.

“Oleh kerana itu, jika Najib dan Zahid mengelak untuk hadir ketika dipanggil, menurut sumber perundangan, mahkamah Perancis boleh mengeluarkan waran tangkap kepada Najib yang suatu ketika dahulu adalah Menteri Pertahanan dan juga Menteri Pertahanan sekarang.

“Lebih penting lagi sekiranya ianya berlaku, ia bukan sahaja menjejaskan soal imej negara tetapi juga soal keselamatan negara," katanya.

Beliau turut meminta agar rakyat malaysia fikir “Apakah rasanya sebagai rakyat Malaysia apabila PM kita menjadi buruan di peringkat antarabangsa? Tentu memalukan kita semua.

“Ia tak mustahil, jika tak hadir sudah tentu waran tangkap boleh dikeluarkan melalui rangkaian Interpol dan sebagainya dan ini pernah berlaku terhadap diktaktor Augusto Pinochet yang ditangkap oleh rangkaian interpol di hospital,” ujar beliau merangkap Ketua PKR Cabang Rembau.

Terdahulu pada 29 Mei 2011, Zahid ketika menjawab soalan wartawan dalam isu yang sama berkata, di samping mahukan ketelusan dalam siasatan beliau juga mahukan mahkamah menentukan kebenaran.

Zahid turut memberitahu bahawa beliau bersedia untuk ke mahkamah sekiranya diminta berbuat demikian oleh mahkamah.

“Mereka boleh cabar kita di mahkamah. Kita mahu lebih telus. Berhubung dakwaan mereka, biar mahkamah tentukan kebenaran.

“Saya sedia ke mahkamah jika diminta berbuat demikian tetapi, syaratnya mesti diluluskan oleh kabinet

"Jika kabinet tidak benarkan, maka saya tidak perlu pergi,” menurut Zahid ketika itu yang jelas bertentangan dengan kenyataan terbaru beliau yang enggan berkerjasama untuk mahkamah membuktikan kebenaran,” ujar Chegu Bard.

Skandal pembelian scorpene oleh kerajaan Malaysia menimbulkan pelbagai kontroversi termasuk dikaitkan dengan pembunuhan warga monggolia, Altantuya Shaariibu. Harakah Daily

http://azmieyusoff.blogspot.com/2012/04/kesian-jom-kutip-derma-untuk-biaya.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular