Wednesday, July 31, 2013

Demokrasi di Perkosa Kehakiman di Noda

1. Rakyat telah kehilangan ruang dan hak mereka dinafikan mentah - mentah. Setelah penipuan bersiri melapah kepercayaan rakyat terhadap sistem demokrasi negara angkara SPR yang lemah daya tahan integriti dan kerajaan UMNO BN yang dilihat rakyat telah memperkosa demokrasi sehabis kudrat. Kini sistem kehakiman pula dilihat telah dinodai kehendak rasa oleh mereka.

2. Saya tidak menolak kemungkinan besar penyertaan anak muda mencetus taufan BERSIH 4.0 jika suasana sebegini tidak segera diluruskan oleh sang pemerintah. Terutama apabila semua petisyen rakyat ditolak mentah oleh mahkamah dengan kos tinggi melebihi RM10 ribu setiap satu petisyen. Sedang mahkamah menolak hanya dengan alasan teknikal tanpa melihat kepada bukti, fakta dan merit kes yang dibawa terlebih dahulu.

3. Persoalannya, apakah ini keadilan buat rakyat ? setelah berlaku penipuan dan penyelwengan dalam pilihanraya umum, kemana lagi kalau tidak ke mahkamah untuk mereka bukti wujudnya penipuan dan berharap agar keadilan diberikan kepada mereka. Malang hakim menghancurkan harapan mereka dengan menolak petisyen yang dibawa oleh team peguam kami dari Jabatan Undang - Undang dan Hak Asasi Manusia [JUHAM] dannLajnah Undang - Undang PAS Pusat tanpa diberi peluang untuk memanggil saksi, membuktikan dokumen dan menunjukkan laporan polis ke mahkamah.

4. Lebih sadis apabila penolakkan itu dengan kos yang sangat tinggi dan tidak masuk akal berbanding kes - kes sivil yang biasa. Sungguh menyedihkan apabila hakim gagal mendengar sungutan dan keresahan rakyat hasil kepincangan pilihanraya umum yang lalu. Selayaknya mahkamah tidak digunakan sebagai pelindung kepada penipuan pilihanraya yang dilakukan secara berleluasa dan terancang.

5. Rakyat menuntut keadilan dan mahu perbicaraan dilakukan dimahkamah sekaligus mengheret SPR, UMNO, JPN dan lainnya kemuka pengadilan. Mereka juga perlu membuktikan bahawa mereka tidak bersalah di Istana Kehakiman. Malangnya semua petisyen ditolak awal sebelum perbicaraan. Saya ulangi, kalau bukan ke mahkamah ? kemana lagi rakyat mahu menyuara dan membukti dakwaan mereka ? apakah mereka sekali lagi terpaksa melangkah membina gelombang BERSIH 4.0 ?

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS
Malaysia.

Lagi Berita Di SINI

Dapatkan Lebih Maklumat Di SINI dan SINI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular