Thursday, October 4, 2012

MB Pahang ugut Selangor, lucu!


TIADA yg lebih lucu dlm politik kerajaan Barisan Nasional selain dari amaran Menteri Besar Pahang, Dato' Seri Adnan Yaakob utk membatalkan membekalkan air ke Selangor kiranya kerajaan Pakatan Rakyat Selangor mnolak rancangan kerajaan pusat.

Amaran MB Pahang itu dikira satu ugutan kpd krajaan Selangor. Kiranya Selangor brkeras dgn sikapnya dlm isu air ini, maka krajaan Pahang akn mmbatalkan persetujuannya utk mmbekalkan air ke negeri jirannya itu.

Semua tertawa lucu dgn amaran itu. Adakah Adnan mrasakan kerajaan hendak sangat air dari Pahang itu yg menyebabkan ia akn membayar kira-kira 80 juta setahun kpd Pahang.

Krajaan Selangor seronok sangat kalau Adnan membuat keputusan itu.

Kurang tapak tangan, akn ditadah nyiru oleh Tan Sri Khalid Ibrahim. Jika benar Adnan anak jantan, dia umumkan pembatalan itu sekarang!

Nescaya pertikaian antara kerajaan pusat & krajaan Selangor selesai kiranya kerajaan Pahang bertindak demikian.

Tidak berbangkit lagi isu pmbinaan Langat-2 yg mnurut Timbalan Perdana Menteri ia akn diteruskan tidak kira Selangor setuju atau tidak setuju dgn rancangan kerajaan pusat atas isu itu.

Malah kerajaan pusat memang bernafsu utk membuka tender pembinaan Langat-2 itu.

Memang kita nampak siapa yg hendak mmbida tender Langat-2 itu dlm keadaan krajaan Selangor tidak memberi laluan. Selangor tidak sedia membenarkan buminya digunakan utk projek itu.

Jika Langat-2 ditender juga, maka yg masing-masing nampak ruang yg kerajaan pusat boleh gunakan ialah ruang udara dari Pahang ke loji Langat-2 itu di mana-mana tanah milik kerajaan pusat di Langat. Kerajaan pusat terpaksa menggunakan teknologi yg tidak menggunakan tiang buat projek itu sepanjang dari sempadan Pahang-Selangor hingga ke tapak Langat-2 itu.

Sebagaimana langit dibina tanpa tiang, maka demikian juga Langat-2. Selangor telah menyatakan ia tidak membenarkan tanah di negeri itu digunakan utk projek itu.

Tentulah ia tidak akn mmbenarkn tiang-tiang projek itu menggunakan tanahnya bagi tapak tiang–tiang yg diperlukan.

Dengan dasar Selangor yg demikian siapakah yg sedia utk membida projek itu?

Pihak yg paling keciwa jika Adnan Yaakob membatalkan pembekalan air itu ialah keraaan pusat yg membuat propaganda utk membina juga projek itu sama ada Selangor setuju atau tidak. Untuk apa lagi Langat-2 itu jika Pahang membatalkan pembekalan airnya?

Selangor pada masa ini tidak memerlu bekalan air dari luar baik yg sudah dirawat mahupun tidak. Negeri Selangor cukup air utk keperluan penduduknya jika sumber air yg banyak itu dirawat.

Kebarangkalian Selangor putus bekalan air bukan krn negeri yg setiap hari hujan itu tidak cukup air tetapi ialah pihak yg diberi tanggungjawab tidak merawat air yg banyak itu.

Pertikaian isu air ini berlaku pada ketika adanya kemajuan teknologi merawat air laut & sungai yg amat canggih.

Singapura & Israel sudahpun memanfaat teknologi yg canggih itu bagi menggunakan air laut utk keperluan penduduknya. Jepun & lain-lain negara maju tentu sudah mengirim orang ke Selangor bagaimana air pantai Selat Melaka di Selangor itu boleh menjadi alternatif kpd air Pahang atau kiranya berlaku kemarau.

Jika benar Adnan hendak brtindak tiadalah yg lebih gembira selain dari Tan Sri Khalid Ibrahim. Krajaan Selangor rasanya dgn senang hati mempersilakan Adnan Yaakob buat apa saja yg patut.- Oleh Subky Latif

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular