Saturday, September 29, 2012

Janji Di Tepati : Rakyar bakal menreima Hadiah ISTIMEWA dari Kerajaan UMNO/BN selepas PRU13?

S & P: Malaysia berisiko mengalami penurunan kredit jika pembaharuan tidak dilakukan
Penarafan kredit berdaulat Malaysia mungkin akan dipotong jika kerajaan tidak menunaikan janji melakukan reformasi bagi mengurangkan perbelanjaan untuk mengurangkan defisit fiskal, kata Standard and Poor’s (S & P) dalam laporan terbarunya mengenai negara, menyertai lain-lain agensi penilaian global dalam amaran mengenai tekanan kepada profil kredit negara. 

S & P berkata reformasi kerajaan harus melihat termasuk meperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan pengurangan subsidi.

“Kita mungkin menaikkan penarafan kredit berdaulat jika pertumbuhan yang lebih kukuh dan usaha kerajaan untuk mengurangkan hasil perbelanjaan dalam defisit yang lebih rendah daripada jangkaan, seperti yang dinyatakan dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10). “Dengan defisit yang lebih rendah, pengurangan ketara dalam hutang kerajaan adalah mungkin. 

“Kita boleh menurunkan penarafan jika kerajaan tidak boleh menyampaikan langkah pembaharuan untuk mengurangkan defisit fiskal dan meningkatkan prospek pertumbuhan negara. Pembaharuan ini mungkin termasuk, tetapi tidak terhad kepada GST dan pembaharuan subsidi di pihak fiskal, dan pelaburan swasta serta pembaharuan mempelbagaikan ekonomi dalam agenda pertumbuhan ekonomi,” kata agensi penilaian itu. 

 Bulan lepas Fitch Ratings dalam laporan berasingan berkata bahawa, Malaysia masih belum membentangkan pelan yang meyakinkan untuk menangani ancaman berkembar fiskal defisit belanjawan persekutuan dan hutang persekutuan. 

 Fitch juga berkata bahawa data jelas menunjukkan sektor awam berkaitan aktiviti telah menjadi pemacu utama pertumbuhan KDNK bagi empat suku terakhir di samping aktiviti sektor swasta yang kukuh. Ia berkata bahawa nisbah hutang kerajaan persekutuan kepada KDNK mencapai 51.8 peratus pada akhir 2011 walaupun pertumbuhan KDNK yang kukuh tetapi sekatan kemerosotan selanjutnya dalam ekonomi global, kerajaan Malaysia sepatutnya berupaya untuk memenuhi sasaran 2012 untuk mencapai defisit sebanyak 4.7 peratus dari KDNK. 

 Fitch menambah bahawa memperbaiki kedudukan fiskal negara akan mencabar tanpa reformasi yang penting untuk menangani kos subsidi minyak, meluaskan asas hasil fiskal, atau mengurangkan kebergantungan kepada hasil berkaitan dengan tenaga. Laporan terbaru S & P membuktikan Malaysia menjadi seperti yang diramalkan oleh beberapa pandangan. Fiskal negara yang sederhana lemah dan profil hutang kerajaan bagi kategori penarafan mengekang penarafan berdaulat, katanya. 

 Putrajaya telah bergerak ke arah memotong subsidi tahun lepas, tetapi akibat daripada tekanan politik dalam pilihan raya yang semakin hampir telah menyebabkan beberapa pembaharuan ini terbengkalai. Rancangan untuk memperkenalkan GST juga telah ditangguhkan kerana kebimbangan bahawa ia menyebabkan Barisan Nasional (BN) kehilangan undi. S & P mengatakan bahawa ia percaya penyatuan perlahan fiskal Malaysia berpunca daripada subsidi yang tinggi dan struktur hasil agak lemah. 
 “Malaysia banyak bergantung kepada hasil berkaitan petroleum. Kerajaan telah merancang untuk melakukan reformasi dalam sistem subsidi dan memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST). “Bagaimanapun, memandangkan dengan sensitiviti politik, kita menjangkakan pelaksanaan GST hanya akan dilakukan selepas pilihan raya umum,” katanya. 
 Agensi itu menambah bahawa selama lebih daripada satu dekad, pertumbuhan ekonomi Malaysia sebahagiannya dibawa oleh pelaburan awam yang besar – kadang-kadang melebihi sector swasta – dan ini telah menjejaskan kedudukan fiskal kerajaan. 

 “Bagaimanapun, corak ini mungkin akan berubah. Sebagai contoh, pelaburan asing langsung (FDI) seolah-olah untuk telah berdasar keluar. Selain itu, yang pemulihan terkini pelaburan sektor swasta adalah sebahagiannya disebabkan kepada inisiatif kerajaan untuk Program Transformasi Ekonomi (ETP). Jika trend berterusan, ekonomi Malaysia boleh mendapatkan semula kecergasan. “  

Sementara usaha pentadbiran Najib untuk membantu menyelamatkan negara dalam kegawatan persekitaran ekonomi global dengan satu matlamat jangka panjang mengubah negara menjadi negara berpendapatan tinggi dengan membelanjakan lebih kepada kenaikan gaji dan memulakan projek infrastruktur besar yang telah membantu meningkatkan pertumbuhan KDNK, penganalisis menyatakan bahawa hutang telah berkembang keluar hasil sejak 2007. 

 Angka daripada Laporan Ekonomi Perbendaharaan Persekutuan menunjukkan bahawa hutang domestik kerajaan persekutuan hampir dua kali ganda dalam masa kurang daripada lima tahun – daripada RM247 bilion pada tahun 2007 kepada anggaran RM421 bilionpada tahun 2011 – jauh mengatasi hasil yang yang hanya meningkat 31 peratus, daripada RM140 bilion kepada RM183 bilion, dalam tempoh yang sama. 

 Walaupun pentadbiran Najib telah berikrar untuk membiarkan tidak kewajipan kerajaan persekutuan melebihi 55 peratus daripada KDNK negara, terdapat kebimbangan jika pinjaman disokong kerajaan atau “liabiliti luar jangka” diambil kira, pendedahan hutang jumlah kerajaan telah pun meningkat kepada kira-kira 65 peratus daripada KDNK tahun lepas. - MI

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular