Thursday, January 19, 2012

PENYAMUN ISYTIHAR HARTA PADA KETUA PENYAMUN

Ini cerita penyamun sama penyamun. Maka berkatalah Ketua Penyamun kepada sekelian Penyamun.

"Aku mahu tahu harta engkau orang semua, takut harta engkau orang lebih banyak dari harta aku".

"Aku bimbang engkau kebas barang yang kita samun tanpa aku tahu, ini tak boleh jadi. Sepatutnya kepala penyamun mesti mempunyai harta yang lebih banyak dari penyamun" kata Kepala Penyamun.

Cerita ini hendak dikaitkan dengan kenyataan Menteri Besar Negeri Sembilan, Mohd Hassan bahawa beliau dan Exco Kerajaan Negeri telahpun mengisytiharkan harta-harta masing.
Menteri Besar isytihar harta pada Perdana Menteri dan Exco-exconya isytihar harta pada Mohd Hassan sendiri. Kalau setakat isytihar harta sesama sendiri baik tak payah. Rakyat tidak tahupun berapa harta yang mereka punyai. Jadi objektif isytihar harta tak kesampaian. Sudah Perdana Menteri dan Mohd Hassan akan melindungi orang bawahannya. Adakah kita yakin, Perdana Menteri dan Mohd Hassan akan melaporkan kepada SPRM mana-mana Exco dan dirinya sendiri yang punya harta lebih dari sepatutnya. Sudah tentu tidak.

Tidak perlu Mohd Hassan hendak memperbodohkan rakyat Negeri Sembilan yang tidak bodoh.

Mohd dilaporkan oleh Sinar Harian bahawa PR Negeri Sembilan dalam manifestonya meniru apa yang telah dilaksanakan oleh BN termasuk mengisytiharkan harta masing-masing.

Menteri Besar Negeri Sembilan cuba mengelirukan rakyat kononnya pemimpin BN juga mengisytiharkan harta. Sedangkan mereka hanya isytiharkan harta pada pemimpin BN bukan kepada umum. Berbeza dengan manifesto PR di mana pengiytiharan harta itu dibuat kepada umum supaya rakyat dapat menilai adakah harta mereka itu munasabah dengan pendapatan dan kemampuan masing-masing. Jika harta mereka jauh dari yang sepatutnya maka, maka bolehlah SPRM membuat siasatan. - Mutaligat

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular