Saturday, August 13, 2011

Bagai Kena Histeria Blog UMCO Tuduh AZAN Tidak Boleh Berkumandang Kuat di PP, Walhal....

Menjawab Isu Larangan Bacaan Al-Quran Guna Sistem PA di P.Pinang



Saya yakin dan percaya akan tindakkan Jabatan Hal Ehwan Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) tentang Larangan bacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara ketika subuh di P.Pinang. Tindakkan yang sama ini juga yang mengikut hukum syarak, harus dipertimbang untuk dilaksanakan oleh negeri-negeri lain. Namun demikian, pendekatan dan cara yang digunakan oleh JHEAIPP dilihat sedikit drastik dan terburu-buru. 


Fahami semula pendirian saya tentang isu ini. Saya yakin, percaya dan sokong tindakkan JHEAIPP yang berani melaksanakan apa yang telah dibincangkan selaras dengan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri sebelum ini, tetapi agak terkilan kerana cara dan pendekatan pihak JHEAIPP yang terus mengeluarkan pekeliling larangan pembacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh.


Di bawah adalah petikan dari Berita Harian;


Jabatan Hal Ehwal Agama Pulau Pinang putuskan amalan bertentangan hukum syarak


TASEK GELUGOR: Jabatan Hal Ehwan Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) mengarahkan semua masjid dan surau di negeri itu menghentikan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh kerana amalan itu bercanggah dengan hukum syarak dan boleh mengganggu orang lain di dalam dan luar masjid.


Arahan itu selaras dengan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri pada 7 April lalu dan surat pekeliling mengenai larangan sudah dikeluarkan pada 3 Ogos lalu dan diedarkan kepada semua jawatankuasa kariah masjid. -BHarian


Sefaham saya, Al-Quran bukan hanya untuk dibaca dan didengar sahaja tetapi mesti difahami dan diamalkan, malah sistem perundangan juga wajib ikut lunas dari Al-quran untuk umat islam. Melaksanakan apa yang disuruh dalam Al-Quran itu adalah jauh lebih penting.


Saya bawakan untuk anda sebuah hadis sahih yang berbunyi;


Ketika Nabi s.a.w beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (Al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda: "Ketahui setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat" (Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih). 


Sebelum mengulas lebih panjang, saya reserve untuk tunggu dan lihat apa penjelasan daripada pihak JHEAIPP dan jawatankuasa Mufti Pulau Pinang kerana difahamkan akan ada sidang media dalam masa terdekat.


Pembesar suara-al-Quran: Kerajaan negeri tak terlibat, kata Exco
[TMI] GEORGE TOWN, 12 Ogos — Kerajaan Pulau Pinang menyerahkan kepada pentadbiran masjid atau surau di negeri itu membuat pertimbangan sendiri sama ada mahu menggunakan sistem pembesar suara untuk mempendengarkan bacaan al-Quran dan zikir sebelum waktu subuh atau sebaliknya.


Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Negeri Abdul Malik Abul Kassim berkata, sebagai pentadbir institusi agama, pihak masjid dan surau bagaimanapun sewajarnya menghormati keputusan Majlis Fatwa Pulau Pinang yang memutuskan bahawa bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara sebelum waktu subuh adalah dilarang menurut hukum syarak.


“Majlis Fatwa yang dipengerusikan oleh Mufti Pulau Pinang Datuk Seri Hassan Ahmad pada 6 Jun lepas memutuskan perbuatan berkenaan boleh mengganggu orang lain sama ada yang berada di dalam atau di luar masjid,” katanya dipetik Bernama Online.


Sebuah akhbar tempatan hari ini memetik pekeliling Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang yang mengarahkan semua masjid dan surau di negeri itu menghentikan penggunaan sistem pembesar suara ketika bacaan al-Quran pada waktu sebelum subuh kerana amalan itu bercanggah dengan hukum syarak dan boleh mengganggu orang lain di dalam dan luar masjid.


Abdul Malik berkata kerajaan negeri dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang tidak terlibat dalam keputusan Majlis Fatwa dan meminta perkara berkenaan tidak dipolitikkan.


“Saya hanya tahu perkara ini setelah membaca laporan sebuah akhbar tempatan, selepas itu saya menghubungi Majlis Fatwa dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang untuk mendapatkan maklumat lanjut berhubung perkara berkenaan.


“Mufti berada di luar negara dan akan pulang hari ini, satu sidang akhbar berhubung perkara berkenaan akan diadakan dalam tempoh terdekat,” katanya.


Ditanya faktor yang mempengaruhi keputusan yang dibuat Majlis Fatwa itu, beliau berkata:”Saya berpendapat keputusan yang dibuat oleh Majlis Fatwa adalah berdasarkan pemerhatian dan situasi semasa serta pandangan umum berhubung bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara”.


P/s: Bila PERKASA dan NGO barua UMCO akan berdemo di PP?


Surat Pekeliling : Jelas Menyebut "HUKUM MEMBACA AL QURAN...."


Ka Bawah Ni dari BLOG UMNO yg tak tau BEZA "Panggilan AZAN" dan "Membaca Al Quran"

Ni Bukan setakat jahil HUKUM bahkan jahil dlm BAHASA IBUNDA sendiri kah kah kah

Arahan Dari DAP Tolak Penggunaan Pembesar Suara ?
Written by admin   
Friday, 12 August 2011 22:49
Kritisonline telah menerima melalui blogger 2 surat yang memberi gambaran bahawa Kerajaan DAP di Pulau Penang telah mengeluarkan arahan supaya Masjid dan Surau tidak menggunakan pembesar suara untuk panggilan Azan.

Artikel Berkaitan : 


1. Pembesar Suara : Perlis Dah Lama "LARANG" kenapa tak KECOH!!! 
2. Dr Maza : Nabi s.a.w sendiri telah melarang orang menguatkan bacaan al-Quran dalam masjid 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular