Friday, June 3, 2011

Ucapan Perasmian: Pertahankan Negeri Pakatan Sepenuh Kudrat


PAS tetap akan bersama Pakatan Rakyat - walaupun terdapat perbezaan dasar serta konsep perjuangan - bertekad untuk bersama-sama menggantikan kerajaan sedia ada pada pilihan raya umum akan datang.


Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang semasa mengulangi komitmen parti itu menegaskan, walaupun konsep perjuangan PAS, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP berbeza, namun ketiga-tiga komponen tersebut tetap mempunyai matlamat sama iaitu memperjuangkan keadilan untuk semua.


“Walaupun adanya perbezaan dasar dan konsep dengan rakan-rakan yang lain, tetapi banyak titik persamaan dalam pelaksanaan dan objektifnya dalam aspek pentadbiran dan penglibatannya ke dalam masyarakat majmuk.

“Walaupun berbeza dalam perkara halal dan haram, tetapi kita tentunya bersama dalam menegakkan adil untuk semua dan menentang kemungkaran, kezaliman dan penyelewengan seperti rasuah dan sebagainya," katanya ketika menyampaikan ucapan dasar presiden di Markas PAS di Taman Melewar di sini, Jumaat.

Abdul Hadi berkata, konsep tahaluf siyasi (kerjasama politik) yang diamalkan oleh PAS, telah menjadi sebahagian daripada fekah politik Islam dan ia berbeza dengan parti mengorbankan prinsip serta menghilangkan jati diri Islam daripada bangsa Melayu.

“Di sepanjang perjalanan beberapa dekad, kita adalah parti yang paling berpengalaman, kita berpengalaman menjadi pembangkang hanya dengan satu kerusi, menjadi kerajaan diperingkat negeri.

“Menyertai kerajaan pusat dan kosong tanpa kerusi, kita pernah bersendirian, pernah menyertai kerajaan campuran dan kita juga melaksanakan tahaluf siyasi,” ujarnya.

Sehubungan itu katanya, PAS akan perlu terus bergerak dan amalkan sikap istiqamah berlandasakan hukum Islam.

”Kita tidak akan mengubah matlamat perjuangan kita walau apa pun gelombang, ribut dan badai yang memukul bahtera kita, dan ternyata bahtera kita masih kukuh dan selamat hingga ke hari ini,” katanya.

Jelasnya, pendekatan demokrasi yang dipilih oleh PAS adalah bertindak secara muwajahah silmiyyah, sama ada menang menjadi kerajaan, atau pembangkang atau melahirkan bantahan secara terbuka sekiranya perlu.

Mengulas tema ucapan dasarnya itu, presiden PAS itu berkata, perjuangan mengembalikan kebajikan rakyat adalah paling utama mendepani Pilihan Raya Umum ke-13 yang dibayangkan sangat sengit berbanding sebelumnya.

“Rakyat kini tertekan dengan dasar kerajaan yang membebankan rakyat untuk mendapat hasil kepada negara. Ini termasuk mengurangkan subsidi kepada rakyat dengan menaikkan harga barangan.

”Oleh itu, negeri-negeri yang diperintah Pakatan Rakyat perlu menunjukkan komitmen berkebajikan kepada rakyat agar mereka boleh melihat keikhlasan pakatan menjaga kebajikan rakyat berbanding kerajaan sedia ada,” katanya.

Justeru, sudah tiba masanya PAS memperkukuhkan konsep dan objektif kebajikan secara menyeluruh dalam urustadbir yang di negeri-negeri yang diperintah oleh mereka.

“PAS wajib melenyapkan budaya mendapat hasil secara membebankan rakyat yang diamalkan kerajaan yang tidak prihatin,” katanya. -mstar

8 Rumusan Tindakan Bersama PAS - Presiden PAS



GOMBAK, 3 Jun - Muktamar PAS kali ke 57 ini berlangsung di ambang pilihanraya umum ketiga belas yang akan diadakan pada bila-bila masa. Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dalam ucapannya pagi tadi menegaskan medan pilihanraya itu nanti akan menjadi medan juang yang sangat sengit kepada kita.



"Maka di atas komitmen ini, tibalah masanya pula kita memperkukuhkan konsep dan objektif kebajikan secara menyeluruh dalam urustadbir yang kita bawa sebagai asas komitmen kita, untuk mentadbir negara masyarakat majmuk ini secara bersama dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat," tegas Presiden PAs itu tadi.



Katanya, berlatar belakangkan seluruh perkembangan politik tanah air dalam kita berdepan dengan cabaran pilihanraya umum ke 13 yang akan tiba nanti.



"Maka faktor kejayaan berikut adalah amat penting untuk dihayati dan dilaksanakan segera oleh semua peringkat pimpinan, aktivis dan pendokong parti," ujarnya.



Presiden PAS dalam ucapan dasar Muktamar PAS ke 57 pagi tadi menyeru 8 rumusan untuk tindakan bersama seperti berikut:



(i) Marilah kita sama-sama memahami tujuan perjuangan dan beristiqamah bersama PAS, memperkasakan organisasi, kerana PAS akan tetap dengan matlamat perjuangan yang digariskan dalam perlembagaannya, kerana itulah tuntutan tujuan ibadah, amanah dan khilafah yang menjadi tujuan kehidupan kita sebagai hamba Allah SWT.



(ii) Marilah kita memahami maksud tema muktamar Membangun Negara Berkebajikan, kerana ianya akan menjadi kunci kepada tindakan kita sepanjang tahun ini. Agenda besar kita yang telah dibentangkan dalam ucapan dasar ini perlu dibincang dan dipercambahkan fikrahnya, perancangan dan tindakannya, supaya tema ini mampu menjadi pemangkin dalam kita melakukan agenda perubahan yang kita rancangkan.



(iii) Marilah kita memperkukuhkan dan merapatkan saf serta mengeratkan “Ukhuwwah filLah” di kalangan ahli jamaah dalam memenuhi tuntutan Allah SWT, sebagai syarat kemenangan sekali gus mempersiapkan dan mempertingkatkan keupayaan dan kelancaran seluruh jentera pilihanraya parti di semua peringkat - JPP Pusat, JPN, JPRK, MTD dan UPU.



(iv) Marilah kita memahami tuntutan” Tahaaluf Siyasi” sebagai pendekatan pemuafakatan politik yang paling bijak dan wajar di kalangan parti-parti komponen Pakatan Rakyat sekaligus memenuhi tuntutan melancarkan gandingan jentera pilihanraya bersama Pakatan Rakyat di semua peringkat pusat, negeri, kawasan dan cawangan, bagi mendepani cabaran menumbangkan kerajaan UMNO/BN.



(v) Marilah kita memperluaskan muafakat melaksanakan perubahan dalam negara kita ini, bersama-sama dengan seluruh badan-badan NGO dari pelbagai latarbelakang aktiviti, serta seluruh rakyat yang prihatin supaya negara dapat dibebaskan dari amalan buruk dan demokrasi berat sebelah yang diamalkan sekarang ini.



(vi) Marilah kita memantapkan jentera penerangan parti bagi mengungguli penerangan kerana sesungguhnya Islam yang diperjuangkan PAS adalah membawa mesej “Rahmat Untuk Sekalian Alam”. Jentera penerangan kita juga perlulah menyebar-luaskan agenda perubahan seperti yang termaktub dalam “Dasar Bersama”, “Buku Jingga”, dan yang telah disebut dalam ucapan dasar ini.



(vii) Marilah kita memurni dan membersihkan Siyasah atau Politik sebagai satu bidang dan juzu’ penting dalam kehidupan umat Islam khasnya, dan rakyat seluruh rakyat amnya, dengan membersihkan bidang politik dari perilaku dan gejala politik jijik, fitnah dan perkauman sempit yang diamalkan UMNO/BN di waktu ini. PAS mesti mengambil peranan utama dalam menjayakan usaha murni ini untuk menamatkan fahaman dan amalan politik “Matlamat Menghalalkan Cara” seolah-olah politik adalah bebas dari ketentuan dan bimbingan syariat Allah SWT.



viii) Marilah kita memperkukuhkan prinsip “Semak-Imbang” yang dituntut di dalam Al-Quran sebagai teras utama tata-kelola pengurusan serta pemerintahan sesebuah kerajaan yang dibimbingi nilai-nilai Islam dan nilainilai demokratik bagi menjayakan “Pengurusan Terbaik” untuk mencapai cita-cita tema muktamar “Membangun Negara Berkebajikan”. - GB


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Berita

Artikel Popular Minggu ini (Top 10)

Paling Popular